Enya : Enya

Utgivelsesår : 1987

Produsent : Nicky Ryan

Låtskrivere : Enya

 

           

           

Låtene :

1. The Celts

2. Aldebaran 

3. I Want Tomorrow 

4. March Of The Celts

5. Deireadh an Tuath

6. The Sun In The Stream

7. To Go Beyond, Pt. 1

8. Fairytale

9. Epona 

10. Triad: St. Patrick/Cú Chulainn/Oisin 

11. Portrait (Out Of The Blue)

12. Boadicea

13. Bard Dance 

14. Dan y Dwr

15. To Go Beyond, Pt. 2

               
                 

Nicky og Roma Ryan

                 

Enya, eller Eithne Ní Bhraonáin som hun egentlig heter, var medlem av det irske familiebandet Clannad en periode på starten av 80-tallet. Senere valgte hun å konsentrere seg om å lage filmmusikk. Det resulterte i første omgang i  "The Frog Prince" - en litt intetsigende plate. Før hun og hennes faste produsent Nicky Ryan fikk tilbud om å sette musikk til BBCs TV-dokumentar om kelterne ("The Celts"). Det skulle bli et slags gjennombrudd for henne og Nicky Ryan. Ikke salgsmessig, da de kun ble lagt merke til i Irland. Men med denne plata fant de fram til en egen uttrykksform musikalsk, som de var alene om, og som med tiden skulle gi henne stor popularitet over hele verden. 

Og albumet "The Celts" - eller "Enya" som den opprinnelig het - er min personlige Enya favoritt, da den har et enklere uttrykk enn de litt overproduserte etterfølgerne. Samtidig som den keltiske stemningen er sterkere på den enn de andre. Jeg har ikke sett TV-serien om kelterne, men tipper at denne passer veldig godt inn i historien. Plata ville også fungert perfekt som filmmusikk til "Ringenes Herre", da den har den samme stemningen i seg som filmen, med alvesang og middelaldersk preg. Enya har også brukt Tolkiens tekster som utgangspunkt for flere av sine låter. Og hun var også med og sang på den første av de tre "Ringenes Herre"-filmene. 

Plata starter litt utypisk med "The Celts". Da den er mye mer pompøs og syntetisk enn de andre låtene på plata. Likevel er den en av mine absolutt favorittlåter. Jeg liker det storslåtte og pompøse ved den, som om det var musikken til et epos. Noe det faktisk også er - eposet om kelterne. Jeg ser også for meg at den kunne passet godt som vignett for et eller annet idrettsmesterskap. Gjerne et Vinter-OL. Man settes i en slags høystemning når man hører den.

Etter den roer det seg ned med "Aldebaran". En Ringenes Herre-aktig låt. Alveaktig, med harper og vakker sang. Den har ingen tekst, bare bakgrunnsvokal, som om det er opp til lytteren å gi den en historie utifra stemningen den formidler. Personlig ser jeg for meg Kong Arthur på sin hest på vei til Avalon, en tåkefull morgen. 

"I Want Tomorrow" er en naken og vakker sang. Med en syntetisk fiolin til å kompe den.

"March Of The Celts" er mer som et mellomparti, som om det skulle være bakgrunnsmusikk. Den har utrykksfull pianospilling med Enyas alvestemme i bakgrunnen. Og er den låta som er mest linket til BBC-serien.

"Deireadh an Tuath" er et vokalt mellomparti uten noe særlig komp.

"The Sun In The Stream" er vakker med piano og Ulliean sekkepipe.

"To Go Beyond" er naken sang med fin pianospilling i bakgrunnen. Etter hvert kommer det koring inn med typisk Enya sang :"ooh-aah" i bakgrunnen. Det er det enkle og stemningsfulle som tiltaler meg her, som på så mange andre av låtene på plata. Man slapper helt av, og lar tanken vandre til en fjern fortid.  

Deretter går det rett over i "Fairytale", som også er naken sang, men med en enkel orgelbass i bakgrunnen. Før noen nynnende stemmer komper, samt en stryker som kommer inn i bakgrunnen.

"Epona" er enkel, men veldig vakker. Med stemningsfull orgelspilling.

"Triad" er Enyaaktig med flerstemt "aaah" i bakgrunnen. Samt noe gælisk sang i forgrunnen. Enya har en del elementer som man lett kjenner henne igjen på. Og her er det flere, både "aaah" sangen, og synthesizereffektene er slik vi kjenner fra "Shepherd Moons". For øvrig består låta av de tre ulike partier, med navnene "St. Patrick", "Cu Chulainn", og "Oisin".

"Portrait" er en enkel pianosang som varer litt over et minutt. Den fungerer som en interlude mellom to hovedlåter.

"Boadicea" er blitt mest kjent i ettertid for å ha blitt samplet av det amerikanske bandet The Fugees i låta "Ready Or Not". Den har et litt dystert, trolsk lydbilde. Igjen er det ingen tekst i låta, kun denne nynningen. Men likefullt veldig fint å høre på. Man kan la tankene vandre tilbake til den mørke middelalderen når man hører den. Eller man kan se for seg Frodo Lommelun på vei opp til Orodruin.

"Bard Dance" har også dette umiskjennelige keltiske/middelalderske over seg. En helt enkel, og litt skjør melodi spilt på en keyboard så det minner om et eller annet tangentinstrument.

"Danydwr" høres ut som om Enya står i en kirke og synger en salme. Da det er noe religiøst over den. Hun synger forøvrig på walisisk, noe hun gjorde for første og siste gang på plate. 

"To Go Beyond" er også mer en stemningsgreie, med alveaktig sang og pen pianospilling i bakgrunnen. Før en trist fiolin kommer inn og tar over og avslutter plata.

Enya skulle komme til å lage mer markante og velproduserte låter i årene som fulgte. Men ingen så stemningsfull og vakker som denne. Og så egnet til å slappe av til, mens man drømmer seg bort i Enyas eventyrverden.

"Enya" ("The Celts") ble opprinnelig gitt ut i 1986. Men den ble lansert pånytt i 1992, da med nytt cover og nytt navn. Etter suksessene med "Watermark" og "Shepherd Moons". Plata oppnådde da en fin 10. plass på albumlisten i Storbritannia.