Simple Minds : New Gold Dream (81-82-83-84)

Utgivelsesår : 1982

Produsent : Peter Walsh

Låtskrivere : Charles Burchill, Derek Forbes, Jim Kerr, Michael MacNeil, Mel Gaynor, Mike Ogletree

Bandmedlemmer : Charles Burchill, Derek Forbes, Jim Kerr, Michael MacNeil, Mel Gaynor, Mike Ogletree

  Låtene :

1. Someone, Somewhere In Summertime

2. Colours Fly And Catherine Wheel

3. Promised You A Miracle

4. Big Sleep

5. Somebody Up There Likes You

6. New Gold Dream (81-82-83-84)

7. Glittering Prize

8. Hunter And The Hunted

9. King Is White And In The Crowd

 

      

    

"New Gold Dream" er helt klart en av de essensielle utgivelsene fra 80-tallet. Både pga. lydbildet, suksessen den oppnådde, og pga. dens kvaliteter som de fikk mye fin omtale for. I tillegg til at den hadde innflytelse på andre band som kom senere.

Simple Minds ble dannet i Glasgow, Skottland i 1978. Som et post-punk band med påvirkning fra bla. Roxy Music. Ikke ulikt Ultravox på samme tid, noe de første platene deres bar preg av. På starten av 80-tallet endret Simple Minds lydbilde til et mer poporientert, syntetisk lydbilde. "New Gold Dream" fremstår i så måte som en rose i full blomst.

Det var også med denne utgivelsen jeg første gang fikk kjennskap til bandet. Det startet med at jeg hørte låta "Glittering Price" NRKs populære ungdomsprogram "Ti i skuddet". Den hadde ikke noen suksess der, men jeg ble likevel fascinert av den. Jeg trodde de var et fransk band, da jeg syntes det hørtes ut som Jim Kerr sang på fransk. På samme tid så jeg også bandet opptre med "Someone, Somewhere In Summertime" på NRK. Og fikk sansen for dem. Men jeg ble vel ikke så lenge etter 'skremt' bort igjen av ei i klassen som hadde "New Gold Dream", og som mente den var rar og utilgjengelig. Jeg fattet ikke interesse for dem igjen før de ga ut megahiten "Don't You (Forget About Me)". Og jeg etterpå skaffet meg albumet "Once Upon A Time", som jeg likte. Noen år senere skaffet jeg meg "New Gold Dream". Og siden har den vært en favoritt. 

Plata er et overflødighetshorn av gode, velproduserte låter. Den starter friskt med den kanskje mest kjente låta fra plata : "Someone Somewhere In Summertime". Det er en flott poplåt med et fengende refreng. Og synthhriffet bygger fint oppunder dette refrenget. Jim Kerr viser allerede her sin dype, kraftfulle stemme, som gir plata en ekstra dimensjon. 

"Colours Fly And Catherine Wheel" er den låta som minner mest om musikken de hadde laget fram til denne plata. Den er ikke fengende, men den er velspilt og har et gjennomført syntetisk lydbilde.

"Promised You A Miracle" er nesten discoaktig, og veldig fengende, med Kerrs kraftfulle stemme og et tøft keyboardriff. Charles Burchill har en kjennetegnende måte å spille gitar på, som utmerker seg her. "Promised You A Miracle" er en låt som alltid fikk fart i publikum da den ble framført live. Den ble ikke utgitt på singel da albumet kom ut. Først da de ga ut "Live In The City of Light" i 1987, havnet den på singelplate. 

"Big Sleep" er også en livefavoritt. Den er stemningsfull men mangler egentlig en melodi, noe som gjør den litt søvnig. Som så mange av låtene på plata er det oppbygningen av lydbildet som står i sentrum her.

"Somebody Up There Likes Me" har noe av det samme over seg. Men er likevel en bedre låt, da den har en mer gjennomført stemning. Her har de tatt det helt ut og bygget opp et drømmende lydbilde som lar tankene vandre fritt. ikke ulikt det Arcadia gjorde på sitt "So Red The Rose" album. Elegant og flott. Veldig mange fans og kritikere har denne som en av favorittene på plata. 

"New Gold Dream" har vel noe av det feteste synthriffet 80-tallet hadde å by på. Noe både Usura og Utah Saints hadde stor suksess med å sample på 90-tallet. I tillegg at Kerr igjen briljerer med sin vokal. Låta viser hva en analog synth er istand til å gjøre i form av en varm, fyldig lyd.

"Glittering Price" er den mest umiddelbare og fengende låta på "New Gold Dream". Umiddelbart ga den meg assosiasjoner til en fransk fløtesanger, pga. måten Kerr uttalte (de engelske) ordene. Men det rytmiske lydbildet og teksten viser at den har dypere innhold. Simple Minds var sikkert fornøyd om denne fikk folk ut på dansegulvet, noe den gjorde ute i Europa. Uten at det er noen forbrytelse å lage låter som klarer det. I hvert fall når det blir gjort så elegant som her.

"Hunter And The Hunted" er også en favoritt hos mange. Den huskes også for jazzlegenden Herbie Hancocks gjesteopptreden. Han kommer inn på slutten i form av en slags keyboardsolo. Låta er ikke så umiddelbar, men behagelig å høre på. Igjen er det lydbildet bruken av instrumenter skaper, som er det bærende, selv om også melodien er fin.

"King Is White And In The Crowd" er en litt anonym avslutning på plata. Igjen er det stemningen man ønsker å formidle. Kerrs stemme, og melodien kommer mer i bakgrunnen. Med sine 7 minutt er den platas lengste. På slutten blir også gitarene mer framtredende, noe som løfter låtas litt monotone inntrykk.

Totalt kan man si at tross noen anonyme låter er "New Gold Dream (81-82-83-84)" en klassiker med mange flotte låter, som i sin tid satte en standard for hvordan synthbasert rock skulle høres ut. Og en milepæl for ettertiden. Plata nådde 'bare' 3. plass på den britiske albumlisten, mens Minds' neste 3 album gikk til topps der. Men det var denne som dannet mye av grunnlaget for interessen for bandet i årene som fulgte. Etterfølgeren "Sparkle In The Rain" er et bortimot like godt album, med mange av de samme kvalitetene som denne har.