Pet
Shop Boys' 2. album "Actually" ble
utgitt i en tid da gutta var på sitt mest populære. På samme tid
var det en økonomisk boom i England med store omveltninger. Under Thatchers
og Lawsons
styre. Plata
er PSBs kommentar til den politiske situasjonen i England på slutten av 80-tallet. Og den viser deres unike evne til å mikse tekstenes
miserable stemning til tonene av disco/popmusikk. Låter som "Shopping",
"Rent",
og
"King's Cross" tegner et bilde av en urban livsstil, som er tiltalende å
lytte til.
På
"Actually" bygger Pet
Shop
Boys videre på den melodiske dancepopen fra "Please".
Men arrangementene er mer komplekse og storslåtte her enn på
forgjengeren.De flotte
komposisjonene blir en motvekt til Neil Tennants historier om
ensomhet, isolasjon, penger, og kjedsomhet. Med en ironisk snert i
seg. Likevel finner de plass til glamorøse perler som "What Have I Done To Deseve This" med 60-talls ikonet Dusty
Springfield.
"One
More Chance" starter plata på en rytmisk og fengende måte. Dette er blant de første
låtene Pet Shop Boys spilte inn, lenge før de ble kjent. De skrev
den sammen med disco-produsenten Bobby Orlando.
Den hadde også vært brukt på baksiden av "West End Sunglasses"(West
End Girls/Sunglasses At Night) fra 1984, før de tok den med på
dette albumet. Da i en remixet versjon.
Låta
er først og fremst beregnet for dansegulvet, med sine rytmer, og
trommebeats. Den er med på å vise Pet Shop Boys' mange talenter
som musikere.
"What
Have I Done To Deseve This" hadde kommet til å blitt en hit 'uansett'
produksjon. Bare det å få
Dusty
Springfield inn i et studio, for å synge en låt med Pet Shop Boys,
ville løftet den høyt på listene. Når den i tillegg er utrolig
fengende, dansbar, med et glamorøst snitt, måtte det bli suksess.
2. plass på singellisten i Storbritannia var fullt fortjent for denne gladlåta.
Den
starter med en usammenhengende trommetakt, før den går over i
enkel, men smart kombinasjon av stortrommer og leken keyboardspilling. Teksten er også fornøyelig. Om den svake, nervøse
mannen, og den rike levevante damen som vraker ham for et liv i sus
og dus.
Det
må også gis honnør til Allee Willis som kom opp med refrenget "Since you
went away", som ga låta dens sorgløse glamorøse preg.
"Shopping"
er en elegant observasjon av det overfladiske kjøpesamfunnet. Den
er litt kald og distansert i sitt uttrykk med syntetiske stemmer.
Men flott produsert og fin å høre på.
"Rent"
er en tander og fin låt. Om to personer som lever i et forhold, hvor den ene parten gir den andre
penger for å få kjærlighet
tilbake. Men hvor det rører seg ting imellom dem som ikke er så
opplagt i et slikt forhold.
Den
var opprinnelig tenkt som en tempolåt, men ble justert ned noen
hakk for å gi den mer særpreg. Resultatet har blitt en pent
arrangert, melodiøs melodi som det er lett å bli glad i. Det er
noe med koringen i bakgrunnen, og de syntetiske strykerne som gir
den et litt sakralt preg, samtidig som oppleves som kald. Neil
Tennants forsiktige synging gir den preg av å være historien om
en forsakt, men takknemlig person, som setter pris på de tingene
som blir gitt ham/henne.
"Hit
Music"
har en grunnrytme i seg som minner mye om "Peter Gunn" med bla. The
Art
Of Noise. Det er et ganske banalt refreng på låta,
som om den kun var ment for dansegulvet. Sammen med "I
Want To Wake Up" er dette en av to mindre gode låter på
plata. Selv om
kompet er dramatisk og flott. Tempoet er også sånn at man lett lar
seg rive med.
"It
Couldn't Happen Here" er ettertenksom, litt vemodig, men uendelig vakker.
Dessverre er det ikke lagt med tekster inne i coveret, slik at man får
sjansen til å studere bedre hva de synger om på denne og andre.
Det
er en storslått stemning på låta, med tung, men samtidig litt sår
orkestrering gjort av Angelo Badalamenti
(kjent fra filmmusikken til "Twin
Peaks"). Man får følelsen av at dette er
musikken til et krigsepos. Hvor det har vært et stort slag,
og man vandrer gjennom ruinene, og ser på alle de skadde og døde.
Og tenker : " det skulle ikke kunne skje her". Realiteten
i teksten er nok mer triviell, om dagligdagse ting.
Låta
er skrevet av Pet Shop Boys og den legendariske italienske spaghetti-western komponisten Ennio Morricone. Mannen bak "The
Good, The Bad, And The Ugly" og flere andre store
filmmusikkproduksjoner.
Det
er synd
at en så flott låt ikke fikk sjansen til å prøve seg på singel.
De fleste som liker Pet Shop Boys har denne som en av sine
favoritter. Så også jeg.
"It's
A Sin" starter med en bombastisk synthlyd, og noe som høres ut som
torden, før selve låta tar av med et fet symfonisk keyboardriff.
Lydbildet
er veldig synthete, og veldig 80-talls.
"It's
A Sin" beskrives også som
Hi-NRG, euro-disco beat. Den vil nok også stå som en av de
store låtene fra dette tiåret, da veldig mange har et forhold til
den. Den nådde også toppen på den britiske singellisten.
"It`s
a Sin" er en veldig teatralsk låt, med et dramatisk budskap :
"When I look back upon my life. It's always with a
sense of shame. I've always been the one to blame." Den
er framsatt som en trosbekjennelse til Gud, hvor alt jeg-personen noensinne
har gjort, er synd - som om han stod der på den siste dag og
skal stå til regnskap for sine synder. Musikken bygger opp under
denne dommedagsstemningen. Med dramatiske, dystre toner. Låta roer
seg ned idet han sier : "Father forgive me. I tried not to do it. Turned over a new leaf. Then tore
right through it."
I
bakgrunnen høres munker som ber for den fortapte på latin :
"Verbo, opere et omissione. Mea culpa, mea culpa, mea
maxima culpa." Som for å vise hvor alvorlig situasjonen er for
ham. Man lever seg litt inn i det. Det går faktisk så langt at man
setter seg selv i hans sted, og begynner å tenke tilbake på alt
det gale man har gjort. Og man synes situasjonen ser mørk ut for
sin egen del også..
Neil
Tennant har uttalt at teksten var humoristisk ment. Det burde vel
uansett være innlysende.
"I
Want To Wake Up" er en helt grei, men litt intetsigende poplåt. Igjen er det
komposisjonen som er det som løfter låta, for melodien og teksten
er nesten irriterende. Tempoet i låta gjør at
den ligger i grenselandet til å være dance-musikk. Den fungerer
som et mellomparti mellom to flotte låter.
"Heart"
ble skrevet med tanke på at Madonna
skulle synge den. Men Pet Shop Boys var så sjenert at de ikke torde
spørre henne om hun ville synge den, så de valgte å gi den ut
selv. Litt synd, fordi tankene går automatisk til 80-talls
Madonna når man hører den. Og jeg er ikke i
tvil om at hun kunne løftet låta til uante høyder i U.S.A.
Det positive med at de valgte å gi den ut selv, var at de gjør en
flott versjon av den. Og at de faktisk klarte å ta den til 1. plass
på singellisten i Storbritannia. For 2. gang med en låt fra dette albumet.
Det
er en utrolig fengende låt, som skapt for dansegulvet, men også
fin å lytte til. Ikke ulikt det New Order drev med på samme tid. Dette er en tempo-låt med mange små finesser lagt inn. Blant annet har de samplet
stemmene sine på en fiffig måte i "heart" og "heartbeat".
Også etter at Tennant synger "everytime", lar de sine
egne syntetiske stemmer leke i refrenget. Det er ikke noen dyp låt,
som på så mange andre PSB låter. Dette er rett fram popmusikk
uten annet motiv enn å fenge, noe den gjør til fulle.
"King's
Cross" avslutter plata på en ettertenksom og stilfull måte. Dette er
nok en flott låt fra "Actually". Teksten er en kritikk av det
politiske systemet i England på denne tiden. Og keyboardspillingen
gir den noe av den samme rastløse, håpløse stemningen som "West End Girls" hadde.
Bare at denne er mer stemingsfull.
"Actually"
nådde
2. plass på den britiske albumlisten, og inneholdt 2 singler som
gikk til topps på singellisten, og hele 4 som var innom topp 10.
En prestasjon de ikke har klart i ettertid. Selv om "Very"
nådde toppen, noen år senere. Det er en plate spekket med gode
enkeltlåter, som også fungerer bra som en helhet. Den står
utvilsomt som en av de mer sentrale albumene fra dette tiåret. Både
pga. kvaliteten, og den tidstypiske musikken den representerer.
|