"Songs
From The Big Chair" var den vanskelige 2. plata for Tears For Fears.
Etter den glimrende "The Hurting",
som både salgsmessig og kritikermessig var en suksess. Bla. gikk den
til topps på albumlisten i Storbritannia, noe som er svært bra for en
debutant.
Jeg
hadde ikke hørt om Tears For Fears eller
"The Hurting"
da låta "Shout"
ble gitt ut. Men jeg skjønte de var store da jeg leste noen engelske
musikkblader på den tiden. Bare det at de skulle ta opp videoen til
"Shout" medførte stor interesse.
Det
neste jeg husker av bandet, var at noen 'sosser' på skolen
likte de, og da skulle ikke jeg like dem. Dessuten syntes jeg
"Shout" og "Everybody Wants To Rule The World"
var
alt for popete. Men så skjedde det noe, for plutselig drev jeg og
nynnet på låtene, og tok meg i å ønske meg
"Songs
From The Big Chair", der disse låtene var med. På en sydentur
kjøpte jeg meg den, sammen med "Arena" med Duran Duran
- et annet band jeg
var skeptisk til pga. image og musikkstil.
Debutplata
solgte bra i Storbritannia, men gjorde ikke så mye ut av seg ellers.
Med "Songs
From The Big Chair" ble det nesten omvendt. Den klarte 'bare' 2. plass i
Storbritannia, og ingen av singlene gikk til
topps. Men i U.S.A. og andre land ble det stor suksess. I U.S.A.
gikk de til topps med albumet og to av singlene. En 3. singel klarte
en 3. plass. Albumet gikk også til topps i Canada og Tyskland. Dette har i ettertid gitt platen status som en av de mest
populære og typiske 80-talls platene. Låter som
"Shout" og "Everybody Wants To Rule The World" blir gjerne tatt fram når man skal
minnes 80-tallet, og spille
musikk som var populær på den tiden.
Musikalsk
viste platen en klar utvikling hos Roland Orzabal
og Curt
Smith.
Fra det synthpop-baserte, melankolske, enkle. Over til et mer
poporientert, kompleks og variert lydbilde. Her er det både R&B, soul, rock og ambient-lignende musikk.
Hva
som fungerte best, kan diskuteres, da begge plater er favoritter hos
meg, og begge har opplagte kvaliteter. Man må heller gi Tears For
Fears honnør for at de tre studioalbumene de ga ut på 80-tallet var veldig
forskjellig. De viste evnen til å kunne fornye seg.
Selv
om plata har en positivt og behagelig sound, er det meste av platas
tekster basert på Primal Scream teorien (for å kunne kurere en traume, må
man gjenoppleve dem). Noe som nok vil overraske mange som ikke har
satt seg inn i tekstene.
Noen
omtaler også plata som kunstrock. For meg står den som noen av det
mest typiske popmusikken som har vært laget. Med sin evne til å
blande ulike påvirkninger sammen til fengende pop.
"Songs
From The Big Chair"
starter med "Shout" som var den ene store hiten fra denne
plata med 4. plass i Storbritannia, og 1. plass i lad som U.S.A.,
Australia, Belgia, Canada, Tyksland, Nederland, New Zealand og Sveits.
I Norge ble det 5. plass. Låta har et fengende
refreng i "Shout, shout, let it all out...". Jeg liker den
for noe av det samme som jeg liker "In A Big Country" med
Big
Country.
Det er noe 'urbritisk' over det. Synthen høres ut som
luftpiper som kan gi assosiasjoner til en forblåst plass. Den har også
et pent mellomparti hvor det høres ut som de slår på noe
metallgreier, før et hammondorgel tar over.
Låta
er spesiell på den måten at den ikke har noen skikkelig intro. Den går
rett på refrenget. Derfra og inn bygger den seg opp med flere og
flere lydelementer, til en grand finale. Mange har sammenlignet låta
med Beatles'
"Hey Jude", som også gikk rett på refrenget og ble mer og
mer storslått mot slutten - en hyggelig sammenligning forøvrig.
I
en lengre periode hadde jeg "Shout" som favorittlåt, og jeg spilte den virkelig mye.
I ettertid står den som et fint minne fra 80-tallet for
meg.
Etter
den voldsomme starten, roer plata helt ned med stemningsmusikk i "The
Working Hour",
hvor vi får en vakker saksofonsolo fra William
Gregory. Pent kompet med stemmen til Orzabal
og noen keyboards. Teksten er dyster :
"Find out, find out, what this fear is about." Det
høres ut som noen som er i terapi hos en psykolog.
Etter
et rolig parti, går vi nok en gang inn i historieboken fra 80-tallet. For "Everybody
Wants To Rule The World" er musikkhistorie.
Den var en verdensomspennende hit den gangen i
1985. En av de største som har vært. Og det en låt som opprinnelig
ikke var sett på som god nok til å bli med på plata. Den var for
enkel og popete. I ettertid er både jeg og mange andre glad for at
den ble tatt med, selv med dens begrensninger.
Låta
har et lett og ledig komp, hvor en lett trommerytme gir den et laid-back lydbilde. Det er først på slutten hvor vi får noe som ligner på
en gitarsolo, at låta får et litt røffere preg. Refrenget er så
fengende og sing-a-long aktig at det er vanskelig ikke å bli
revet med. Teksten bærer preg av primal scream-tenkningen. Men det
popete og lette lydbildet flytter fokus, så de færreste får
med seg budskapet.
Låta
ble gitt ut pånytt året etter, under navnet "Everybody
Wants To Run The World".
Den nådde da en 5. plass i Storbritannia. Noen hadde funnet ut at låta
skulle brukes til å få engelskmenn til å komme seg opp av sofaen og
ut å trene. Mange kjendiser var involvert i prosjektet. Så Tears for
Fears måtte i studio igjen. Teksten fikk dermed et helt annet innhold
enn den opprinnelig hadde hatt.
"Mothers
Talk" var første singel ute fra denne plata. Et halvår før
resten av plata kom. Den nådde da en 14. plass i Storbritannia. Men den måtte
ha gitt et noe forvirrende inntrykk på de som likte den forrige
plata. Da den er veldig synthete, og nesten masete. Nå mener jeg
singelversjonen hadde et litt mykere uttrykk. Jeg husker jeg likte låta
veldig godt den gangen, pga. syntheffektene. I dag ser jeg på den som
platas svakeste spor. Den gjorde det også brukbart i U.S.A. (27.
plass).
Side
2 starter med den fine balladen "I Believe",
som er en hyllest til kunstrockartisten Robert Wyatt.
Det er en låt som har vokst med årene hos meg. Den skiller seg ut
fra de andre låtene på plata med sitt nakne lydbilde, med Orzabals
vokal og et flygel. Her får han vist hvilken flott stemme han har. Måten
han takler de ulike toneleiene på, er imponerende.
Deretter
går det over i den mer rockete "Broken".
Den har et tettere lydbilde med el-gitar og et keyboardriff i
forgrunnen. Orzabals stemme kommer mer i bakgrunnen her.
"Head
Over Heels" er også en vakker balladelignende ting.
Melodien er fin, og flygelet har noen riff som gir låta en viss
dramatikk. En flott poplåt er det. Den nådde en flott 3. plass i
U.S.A. Og 12. plass i Storbritannia. På slutten av låta går det rett over
i en kort liveversjon av "Broken"
før det tones ut.
"Listen"
avslutter plata, og det er den låta jeg liker best fra side 2. Det er
en myk og tander melodi. Både vokalen, gitaren og stemningen minner
meg om Roxy
Music
fra tidlig 80-tall. ikke ulik låta "Avalon".
Den har ikke noen sterk melodilinje, og nesten ikke tekst. Den er mer
som en ambient instrumentallåt. Det er de små detaljene i
bakgrunnen man merker seg ved her. Den operaaktige damestemmen,
stemningen synthesizerne skaper, og Orzabals Ferry
lignende vokal. En flott avslutning på plata. Mange som liker TFF har
denne låta som en favoritt.
"Songs
From The Big Chair" er en flott plate som viser hvilket dyktig band Tears
For Fears var.
Dessverre havnet de i bås med band som bla. Wham.
Kanskje pga. det store salget, eller de mange posterne av bandet. De
fikk et litt for 'teenie' uttrykk, noe som for ettertiden har gjort at
Tears For Fears ikke har fått den samme kredibiliteten som andre 80-talls
band har fått. Men om man tok seg tid til å lytte ordentlig til
denne plata, og lese tekstene, tror jeg mange ville endret mening. God
popmusikk, fra popmusikkens gullalder er det uansett.
|