"Dare"
med
The
Human League
er albumet som kanskje mer enn noe
annet fanger den musikalske stemningen som gjaldt på
begynnelsen av 80-tallet. Der inspirasjonen fra 70-tallets Kraftwerk gjorde seg utslag i kjølig synthrock.
Men i motsetning til Kraftwerk
og Neu
var dette musikk med et kommersielt tilsnitt, godt egnet
for dansegulvet.
"Dare"
ble omtalt som en klassiker allerede i sin samtid, som
et kunstverk av en plate. Den har i årene etter beholdt
denne statusen, som en av de absolutt beste platene 80-tallet hadde å by på. "Dare" har også inspirert
andre elektroband i årene etter at den ble gitt ut.
At
Philips Oakey og co. var i stand til å lage
mesterverket "Dare", framstod i 1981 som litt
av et mysterium, og en gledelig overraskelse. For i
forkant av utgivelsen var de avskrevet både av musikkjournalistene, og de som hadde inngående kjennskap til
dette bandet fra Sheffield.
For
i november 1980 hadde nemlig de to som kunne spille
instrumenter i bandet - Martyn Ware og Ian Craig Marsh
- forlatt The Human League til fordel for et nytt prosjekt
kalt British
Electric Foundation,
og senere
Heaven
17. Tilbake stod sangeren Philip Oakey og
sceneteknikeren
Philip Adrian
Wright.
Ingen av dem
kunne spille
på noe instrument. De fikk med seg danserne
Joanne
Catherall
og
Susanne Sulley, som heller ikke kunne
spille noe instrument. Sammen dannet de fire den nye
utgaven av The Human League. Litt senere fikk de også
med seg Ian Burden
og
Jo Callis. To menn som kunne
spille gitar, men ikke synthesizer.. De fikk beskjed om
å legge bort gitarene, og heller lære seg å spille
synth. Noe også Oakey og Wright måtte skoleres
i.
The Human League hadde på slutten av 70-tallet vært
et av de mest innovative og spennende synthbandene i
England, med albumene "Reproduction" og
"Travelogue",
og hiten "Being Boiled". Men det var altså
under musikalsk ledelse av Ware/Marsh, som i 1981 ikke
lenger var endel av bandet.
I
tillegg til en imponerende evne til å lære seg
synthesizerens hemmeligheter på kort tid, og skrive
fengende låter, var produsent Martin Rushent den 3.
faktoren som førte til suksessen med "Dare".
Han hadde tidligere produsert pønkplater med The
Stranglers og The Buzzcocks, men hadde rundt 1980 fått
en stor interesse for elektronisk musikk og
synthesizere. Gjennom arbeid med synthplater med
Pete Shelley,
og ikke minst Visage,
der Rushent lærte mye av folk som Midge
Ure, Billy
Currie
(Ultravox)
og
Dave Formula
(Magazine).
Plateselskapet Virgin hadde tro på den
nye utgaven av The Human League, og satte Rushent til å
produsere plata deres. I Rushents hjemmestudio i Reading
ble mesterverket til.
I
mai 1981 fikk publikum et innblikk i hva den nye
besetningen holdt på med, da singelen "Sound
Of The Crowd" ble gitt
ut. En kjølig og
rytmisk synthlåt som var godt egnet både til gutt/jenterommet og dansegulvet. Den nådde en flott 12.
plass i Storbritannia, og bidro til interesse for
utgivelsen av "Dare". Etter å ha jobbet
noen måneder til i studio ga de i august ut den flotte
singelen "Love Action". Og dette ble bandets
første topp 10 hit med en sterk 3. plass i august 1981.
I oktober fulgte "Open
Your Heart" med
6.
plass. Kritikerne som hadde kommet med endel syrlige
bemerkninger angående den nye besetningen måtte nå
bite i seg ordene.
Da
albumet "Dare" omsider kom ut i oktober
1981var både pressen og platekjøperne fulle av
forventninger. Og som nevnt ble de innfridd. Plata gikk
til topps i Storbritannia, Canada, New Zealand og
Sverige, i U.S.A.
ble det 3. plass, mens Norge ble det en fin
6. plass.
Coveret
til plata var like stilrent og futurisk som musikken.
Med nærbilder av de 6 medlemmenes ansikter. Ansiktet
til sanger Philip Oakey prydet forsiden sammen med en
stilfull bandlogo. Oakeys framtoning med tykk eyeliner,
leppestift og langt hår var egnet til å provosere, samtidig som han fungerte som et godt blikkfang.
I
desember fulgte "Don't
You Want Me"
på
singel. Låta bandet framfor noen andre er kjent for i
ettertid. Den gikk til topps i både Storbritannia, U.S.A.
Norge, og en lang rekke andre land. I Storbritannia ble det den
5. mest solgte singelen på 80-tallet. Det paradoksale
er at bandet ikke ønsket å ha med låta på albumet,
langt mindre gi den ut på singel, da de følte den var
for svak. Men Virgin og en Simon Draper hadde stor tro
på
"Don't
You Want Me", og trumfet gjennom singelutgivelsen. Noe
bandet nok er glad for i dag.
Personlig
fikk jeg mitt første
møte med
The
Human League
da en nabo av meg som var
engelsk, kom hjem fra ferie i England med "Dare"
på kassett. Han fortalte om hvordan 'alle' der
borte spilte plata. Og når jeg var på
besøk hos ham spilte
han stadig vekke denne kassetten. Og jeg lot meg fenge
av flere av låtene, bla. "The Things
That Dreams Are Made Of", der tekstlinjen "New york, ice
cream, tv, travel, good times, Norman wisdom, johnny,
joey, dee dee, good times" framstod som både
militant, underlig og spennende.
Jeg
kjøpte også endel musikkblader hvor
bandet var hyppig omtalt. Etter hvert ble "Don't
You Want Me" spilt jevnlig på ungdomsdiscoen. Jeg ble derfor mer
og mer interessert i å skaffe meg plata.
Jeg
kjøpte ikke plata før en klassekamerat av meg kom fra
byen og fortalte at han hadde sett den til 25 kr i en
butikk. Vi
gikk! derfor de to kilometerne tilbake til byen og kjøpte plata, og så
hjem igjen. Jeg var veldig fornøyd da, særlig ettersom
plata svarte til forventningene jeg hadde.
"Dare"
starter med den rytmisk kjølige
"The Things That Dreams Are Made Of". En låt mange ser på som
platas beste, og en låt som muligens kjennetegner plata
best. Oakeys monotone stemme, og synthriffet, bidrar til
å gi den et dystert preg. Men samtidig som den er
dyster er rytmen i låta også fengende, og egnet for
dansegulvet. Også den plystrende synthlyden som går
som en rød tråd gjennom låta bidrar til å gi
"The Things That Dreams Are Made Of"
et litt lystigere
preg. Man får også assosiasjoner til Orwells "1984",
som et futurisk samfunnsdrama der latter og glede er
forbudt. Skremmende og spennende på samme tid. Låta
ble
merkelig nok aldri gitt ut på singel.
"Open
Your Heart" er en mer rett fram synthpoplåt.
Rytmen i låta er lik mange av platas andre spor. Og den
plystrende synthlyden man hørte på "The Things
That Dreams Are Made Of", finner man også igjen
her. I en litt annen setting. Stemmene til Joanne
Catherall og Susanne Sulley bidrar til å gi låta et
mykt og vennlig preg. Noe som sikkert gjorde den
godt egnet for musikkanalene på radio og TV.
"The
Sound Of The Crowd" har også noe av den samme
'truende' stemningen i seg som førstelåta.
Med en pulserende synthrytme til å drive låta
framover. Refrenget har noe dystert over seg, samtidig
som det er fengende og lett å huske. Som så mange
andre av Human Leagues låter på denne tiden er
"Sound Of The Crowd" godt egnet både for
dansegulvet og gutterommet. Den viser igjen bandets
geniale evne til å mikse det futurisk spennende, med det
dansbare.
I
"Darkness" trer selve melodien tydeligere fram
enn på de andre låtene. Oakey synger på en nesten
crooner-aktig måte, som kan gi assosiasjoner til David
Bowie og "Wild
Is The Wind". På slutten
av låta blir synthrytmen tydeligere.
Rytme
er det bærende elementet i "Do
Or
Die". Også denne har noe truende og kjølig over
seg. Samtidig som rytmen gjør den dansbar. Et trompet-lignende synthriff bidrar til at man også fornemmer noe
sydlandsk i den. Alt dette til sammen
gjør "Do Or Die" til en kompleks og spennende
låt. Personlig
anser jeg den for å være platas fineste øyeblikk
sammen med
"The Things
That Dreams Are Made Of"
og "Don't You Want Me".
Side
2 på vinylversjonen starter 'kjølig' med et
skarpt fløytelignende synthriff i "Get
Carter". Dette blir etter ett minutt avløst av den
truende "I
Am The Law", hvor
man igjen fornemmer stemningen i boken "1984".
Philip Oakey utgir seg her for å være en foraktet
politimann som folk frykter og hater. Men fra hans
ståsted gjør han bare jobben sin, der han beskytter
folk mot farer : "You`re lucky I care, for fools
like you." Den kan beskrives som stemningsmusikk/filmmusikk. Ikke ulikt
det David Bowie gjorde på
"Low".
"Get
Carter" og "I Am The Law" er to
annerledes låter som bidrar til å gi "Dare"
en ekstra dimensjon, bort fra det rytmiske og
dansbare.
Den
mer minimaliserte "I Am the Law" blir på en
kraftfull måte avløst av "Seconds".
Med noen tordenlyder som gjør at man får assosiasjoner
til bombenedslag og krig. Igjen er stemningen truende,
samtidig som "Seconds" er rytmisk dansbar. Det
truende finner man også igjen i teksten. Der man har
tatt utgangspunkt i mordet på president John
F. Kennedy.
Idyllen som
hersker i forkant av drapet blir i løpet av et sekund
forvandlet til bunnløs fortvilelse : "It took
seconds of your time to take his life, it took seconds."
"Love
Action" er
en mer rett fram poplåt, med et litt sydlandsk
lydbilde, og Oakeys crooner-aktige stemme. Lydbildet er
fylt av detaljer som gjør det svært hyggelig å lytte
til den. Midtveis nærmest rapper Oakey ordene : "I
believe, I believe what the old man said, though I know
that there's no lord above." Akkurat denne
rappingen ble samplet av bandet Utah
Saints
noen år senere i "Believe
In Me"
(8. plass i Storbritannia).
Plata
avsluttes på en grandios måte med monsterhiten "Don't
You Want Me".
Både melodien og kompet til låta er godt håndverk, og
egnet til å la seg fenge av. I utgangspunktet høres
det ut som en standard kjærlighetsduett, der Philip
Oakey og Susanne Sulley skifter på å synge
tekstlinjene. Men i stedet for den standard 'gutten
møter jenta og de lever lykkelig alle sine dager',
er dette en låt om ulykkelig kjærlighet. Der mannen
som plukker opp jenta mens hun jobber i en bar,
forventer at hun vil være ham evig takknemlig for at
han fikk henne bort derfra. Men etter 5 år takker hun
for seg og går videre i livet uten ham. Dette finner han
svært urimelig, etter alt han har gjort for henne :
"Don't you want me, you know I can't believe it
when I hear that you won`t see me." De fleste av
låtene på "Dare" har en dyster undertone i
tekstene, og som man skjønner er ikke denne noe
unntak.
"Dare"
ga The Human League mye heder, og mange kroner inn på
kontoen. I årene etter klarte ikke bandet å følge opp
suksessen verken kunstnerisk eller salgsmessig. Selv om "Human"
fra 1986 gikk til topps i U.S.A. Og "Mirror
Man"
og "Facination"
nådde 2. plass i Storbritannia. Begge sistnevnte var
produsert av suksessprodusent Martin Rushent. Dessverre
trakk han seg ut av samarbeidet med The Human League i
1983. Og de fleste vil nok være enig i at bandet aldri
ble det samme etter det. Dessverre.
"Dare"
fremstår som spennende og frisk også i 2015. Nesten 30
år
etter at den ble gitt ut. Som en av de beste og mest
innflytelsesrike platene som er laget.
|