De
fleste med kjennskap til Depeche Mode er enig om at "Black Celebration"
markerte et skille i deres produksjon. Fra lett synthpop, over til
et mer komplekst lydbilde, som både var dystrere og mindre
umiddelbart. Selv om det helt tydelig hadde foregått en utvikling
mellom platene fra "Speak & Spell" til
"Some
Great Rewards", var ikke endringene så store som denne
utgivelsen medførte.
Tidligere
album hadde ikke fungert like bra, da låtene ikke fungerte sammen som en
helhet. De var ofte best egnet til å glede singelkjøperne, og gjøre
det bra på listene. Noe de også gjorde. Fram til denne utgivelsen
hadde de hatt 12 singler inne på topp 20 i Storbritannia. Men albumene
deres gjorde det ikke like bra.
Med
"Black Celebration" hadde de utviklet et nytt lydbilde,
som gjorde det mer interessant. De gikk samtidig bort fra de lett
tilgjengelige låtene som hitlistene etterspurte. Noe som førte til
at "Stripped"
og
de etterfølgende singlene ikke gjorde det like bra i Storbritannia som singlene fra
deres forrige album ("People
Are People",
"Master
And Servant" og
"Blasphemous Rumours"). Men de gjorde det mer interessant
å lytte til albumet, da låtene utgjorde en helhet. Også de
neste albumene "Music
For The Masses" (1987) og "Violator"
(1990), har mye av den samme stemningen i seg som denne. Melankolsk
og storslått er ord som kan være fellesnevner for de. Noen mener de albumene
utgjør en trilogi i DMs diskografi. Uansett er det tre flotte
album.
Jeg
hadde likt Depeche Mode siden jeg først hørte endel låter fra "Construction
Time Again". Men det var først da jeg kjøpte "The
Singles 1981-1985", interessen min for DM tok av. I forkant
av denne utgivelsen var Depeche Mode favorittbandet mitt sammen med Frankie
goes to Hollywood og
ABC. Forventningene var derfor store da jeg hørte
at de skulle gi ut ny plate. Jeg kjøpte tyske Bravo
for å få siste
nytt om utgivelsen. Og husker jeg egentlig ble skuffet da jeg første
gang hørte
"Stripped".
Kanskje ikke så rart, da den var helt annerledes enn det jeg hadde
forventet. Ikke så umiddelbart fengende som jeg trodde førstesingelen skulle være. Men samtidig hadde den noe storslått ved seg
som jeg likte.\Jeg husker hvor spent jeg var da jeg kjøpte
plata, og skulle ta den med hjem og spille den.
Ved
første gangs gjennomlytting syntes jeg den var litt kjedelig, uten
de helt store høydepunktene. Men det var egentlig bare et godt
tegn. De gode albumene vokser fram etter flere gangs lytting. Og det
gjorde denne også.
"Black
Celebration" starter plata på en elegant og pompøs måte.
Samtidig som den har et dystert lydbilde og tekst : "We've seen
the back of another Black Day..." Låta er kanskje platas
beste, og også den mest storslåtte. Mulig er den plassert først på
plata for å på en tydelig måte fortelle at en endring har skjedd. Til fordel for en mer innadvendt, dyster og melankolsk
stemning.
"Fly
On The Windscreen" har noe av det samme pompøse over seg, men er
ikke like bra, selv om også den er pent arrangert.
"A Question
Of Lust" er nok en flott låt. Når man begynner å bli vant
med det litt kalde og dystre, kommer denne vakre kjærlighetsballaden inn. Som handler om det å ta vare på de små tingene i et
forhold, så det ikke blir ødelagt. En ærlig og følsom låt, som
starter rolig og bygger seg opp til en orkestral avslutning. Selv om
Martin Gores sang er lavmælt, er også her produksjonen storslått.
Deretter
går plata over i de litt enklere "Sometimes"
og "It
Doesn't Matter Two". Sistnevnte har et komp som kunne passet i en
operette. Tøft gjort, og det bidrar til å gi plata et bredere
innhold.
Side
B starter om mulig enda mer pompøst enn side A. "A Question Of Time"
er like storslått som "Den siste Keiser". Den har en
hurtig, tung synthrytme som går som en vignett gjennom låta. Mens
en annen synth høres ut som en trompet. Låta handler om å nå
fram til en pen 15 årig jente og beskytte henne, før de andre
kommer og misbruker henne. Tempoet i låta gjør at man føler
tidspresset for å nå fram i tide. I hele tatt må man lure på hva
det er med 15 årige jenter, og seksuell undertrykkelse som DM var så
opptatt av på denne tiden? Mulig at leken med det forbudte er noe
som fenger Martin Gore. På samme måte som kommunismen gjorde
det på "A Broken Frame" og "Construction Time Again".
"Stripped"
starter med noe som høres ut som en fiskebåt som tøffer ut
gjennom fjorden. Deretter høres det ut som en bil som starter opp,
før Gahans stemme kommer inn. I nok en låt med seksuelle
overtoner. Alan Wilder skal visstnok ha mye av æren for det litt
storslåtte lydbildet på denne. I så måte minner den om mange
andre låter på denne plata. Den bygger seg mer og mer opp, til et
massivt lydbilde.
Derfra
og ut endrer plata litt karakter, over til et litt enklere lydbilde. "Here
Is The House" handler om varme følelser som foregår 'i dette huset'. Gore og Gahan synger vakkert tostemt på
låta. Den kan virke banal, men jeg synes det er en veldig fin låt.
Så også med "World Full Of Nothing", som handler om den første kjærlighet mellom en gutt og en jente.
Og stemningne i låta er like sukkersøt som teksten. En vakker låt
er det uansett.
"Dressed
In Black" er platas svakeste. Den har en dum tekst som handler om å være
hjelpesløst bundet, mens hun kler seg i svart, igjen. Jeg kan tenke meg
at det handler om noe sado greier. Som en slags fortsettelse av
"Master And Servant" fra "Some Great Rewards".
Også melodien er av det enkle slaget.
"New
Dress" er en helt grei poplåt som går i et rytmisk tempo. Og
budskapet er heller ikke til å ta feil av : Engelske tabloidavisers evne til å skrive om uinteressante ting, som f.eks.
hva Prinsesse Diana (her var hun i live) har på seg. I stedet for å
skrive om ting som har direkte påvirkning på folks liv. I teksten
skriver Gore noe om at hver og en av oss kan kan forandre fakta, og
gjennom det også forandre folks synspunkter og politiske stemme. Og
deretter vil det forandre verden. Kanskje litt naiv tekst, men det
er tydelig at de ønsker å si noe med den.
For
første gang hadde Depeche Mode levert en gjennomført god plate.
Noe som åpnet dører for dem hos kritikerne, og et enda større
publikum. Plata nådde 4. plass på albumlisten i Storbritannia.
Den beste plasseringen de hadde klart til da. Den solgte bra ellers
også, med 1. plass i Sveits, 2. plass i Tyskland, 5. plass i
Sverige, og 9. plass i Italia. I Norge nådde den dessverre ikke
opp.
Som sagt var dette
starten på et voksnere lydbilde, som de på mange måter har holdt
fast ved i årene etter.
|