Alan
Parsons Project bestod i hovedsak av
Alan Parsons
og
Eric
Woolfson.
Bandet ble dannet etter at Parsons bla. hadde vært med og
produsert "Dark Side Of The Moon" med Pink
Floyd.
Ideen bak bandet var at produsent og låtskriver skulle styre
prosjektet, og hyre inn musikere etter behov. Og ikke omvendt slik
de da følte var vanlig, der Parsons måtte følge ideene til
bandene han jobbet med, og i tillegg fikk dårlig betalt. Bla. av
Pink Floyd.
Etter
sukssesen med "Turn Of A Friendly Card" lanserte de sitt
sjette album "Eye In The Sky" i 1982. På plata hadde de med seg
noen av de folkene som hadde preget de tidligere albumene :
Andrew
Powell
(orkestrering),
David Paton
(bass og vokal),
Ian Bairnson
(gitar) og
Stuart Elliot
(trommer). Dette var dyktige folk som hadde
fortid i
Pilot
og
Steve
Harley & Cockney Rebel. I tillegg til at Woolfson
og Paton synger, hadde de lånt inn vokalister som
Chris
Rainbow,
Lenny Zakatek,
Elmer Gantry
og
Colin
Blunstone.
På de foregående albumene hadde Parsons hatt et gjennomgangstema. Men pga. kritikk mot det valgte han å tone ned temaet
på denne plata. Ordene :
"Eye
In The Sky"
henspiller på
overvåkningskameraene i taket på casinoene som kikker ned på
gamblerne. (Eric Woolfson brukte på denne tiden mye tid i
casinoer, noe som ga dem denne ideen.) Tidligere temaer var :
roboter, kvinner, E. A. Poe, pyramider, science-fiction, og
gambling.
Parsons og co. var kjent som dyktige studiomusikere. Og
"Eye In The Sky"
var 'state of the art' i 1982. Det symfoniske
lydbildet, og bruken av det nye instrumentet fairlight (se bildet), hvor
man via en computer kunne legge inn all slags lyder digitalt på en
keyboard. Noe som gjorde det mulig å spille lydene av på
tangentene. Ganske banalt i dag, men nyskapende i 1982. Det ga en
effekt som gjorde inntrykk, faktisk ennå idag.
Plata
starter instrumentalt med "Sirius".
En litt mystisk, 'galaktisk', pompøs greie som setter
standarden for plata. De som ikke tror de har hørt noe av Parsons
har likevel garantert hørt denne. Den har blitt brukt i alle slags tv-program som bakgrunnsmusikk, eller som stemningsskaper. Chicago
Bulls i U.S.A. bruker den som intro når de skal presentere
spillerne.
Når
den er ferdig, går likevel bassen videre inn i "Eye
In The Sky" på en behagelig og smakfull måte. Eric Woolfson synger med
en lavmælt og vennlig stemme på "Eye in the
Sky", noe som bidrar til å gjøre den så vakker. Også
Parsons produksjon er flott, noe som til sammen bidrar til
å gjøre den til en klassiker. Bla. nådde singelen 3. plass i
U.S.A. Låta henspiller som sagt på overvåkingskameraer i casinoer.
Men kan også bety satellitter som er så sterke at de ser rett på
oss, og hva vi bedriver tiden med. Privatliv er det slutt på iflg.
teksten.
"Children
Of The Moon" er nok en vakker sang, med en fin melodi og et
kraftfullt refreng. Også bruk av stort kor, messinginstrumenter som
trompet, trombone, valthorn, eufonium og tuba bidrar til å
gjøre det ganske så storslått. Når sangen fades ut, fortsetter
noen himmelske stemmer å synge noen sekunder til, før "Gemini" tar
over. "Gemini" er en naken låt hvor Chris Rainbow synger vakkert, med
sin egen stemme som backing-vokal. Det er også lagt på noen ekko-effekter på låta.
"Silnce
And I" er platas mest storslåtte låt. Den starter lavmælt og
rolig med Woolfsons stemme, i en låt som har mye
middeladerstemning i seg. Deretter går den over i en symfonisk del
hvor hele 95 symfonikere deltar, ledet av dirigent Andrew Powell - veldig pompøst og
flott, og absolutt en favoritt på denne plata. Låta
slutter som den startet med Woolfsons lavmælte sang.
Side B starter med rockeren "You're Gonna Get Your Fingers Burned". En låt som er ganske så forskjellig fra de
andre på dette albumet. Rett fram 80-talls rock, som fenger bra, og
som sikkert egnet seg bra på bilstereo'n på den amerikanske
motorveien. Såkalt AOR som amerikanerne kaller slik musikk.
"Psychobabble" har en lett gjenkjennelig basslinje, som
kombineres med Elmer Gantrys rå stemme og litt enkel
pianospilling. Låta kjennes også ved politisirenene midtveis, kompet av et enkelt synthriff. Ikke ulikt det
Trio
gjorde på
"Da, Da, Da" i sin tid. Fengende å høre på, i tilleg til
at den i sin tid passet for dansegulvet. "Psychobabble"
var også ute på singel.
"Mammagamma"
er nok en instrumentallåt. Den ble gjerne brukt i forbindelse med
TV-program, så
den bør være kjent. Låta er spilt av en computer. Parsons brukte
mye tid til å programmere maskinen, for å få det til høres ut
slik han ville. Den kan
minne om den mer kjente "Lucifer"
av Parsons. På
konserter spilte Parsons gjerne en medley av
"Lucifer"/"Mammagamma"
som han kalte
"Luciferama". Også italienske
Pink Project
hadde suksess med mikse "Mammagamma"
sammen en annen låt : Pink Floyds
"Another Brick In The Wall".
I en låt de kalte "Disco
Project".
"Step
By Step" er ikke av de mest spennende å høre på. Den er litt for
standard rock/pop. Det mest interessante er at Parsons plugget
Bairnsons gitar rett inn i mixebordet, uten å gå via noen
forsterker. Resultatet ble noe som lå midt imellom elektrisk og
akustisk gitar.
Plata
avsluttes med nok en nydelig symfonisk ballade i "Old
And Wise". Den er om mulig enda vakrere enn "Silence And I".
Kanskje fordi den har en enda bedre melodi. Også her er det brukt
et symfoniorkester for å skape et storslått stemning. I tillegg gjør
Mel
Collins en flott jobb med sin saksofon-solo. Teksten er også av
det slaget man kan fordype seg i. Om det å sette pris på de
venner man har hatt i livet, i det man blir gammel og er i
ferd med å dø.
"Eye In The Sky" ble spilt inn i Abbey Road Studios, hvor også Parsons
startet karrieren sin. I tape-biblioteket. Han mottok også 9
grammys for beste produksjon med "Eye in the Sky". Bandet
Camel jobbet samtidig med Parsons i Abbey Road studio. Og de hyret
inn noen av de samme musikerne som hjalp Parsons på "Eye In
The Sky", noe
som førte til at deres album "The Single Factor"
ble litt lik "Eye in the Sky". Uten at den hadde de samme
kvaliteter eller suksess.
"Eye in the Sky" er fortsatt en fryd
for øret, over 30 år etter. Da den ble gitt ut nådde den kun 27.
plass i hjemlandet, mens i Tyskland gikk den helt til topps. I
Norge, New Zealand og Canada ble det 3. plass, mens i U.S.A. ble det
en fin 7. plass.
|