Mange
rynker nok litt på nesen av navnet Paul
Young.
På lik linje med Nik Kershaw ble han dømt for sitt idolvennlige utseende, til
tross for at han hadde åpenbare kvaliteter som artist.
Han
hadde i mange år turnert England med bandet Q-Tips,
uten at det hadde ført til noe særlig suksess. Men det hadde
likevel gitt ham et rykte som en sanger med flott stemme og
publikumstekke. Han gikk solo i 1982 og fikk platekontrakt med
CBS. De to første
singlene "Iron Out The
Rough Spots" og "Love Of The Common People" slo ikke an. Med 3. singelen
"Wherever I Lay My Hat" tok det imidlertid av. Den gikk til topps
i Storbritannia (i 3 uker). Albumet "No Parlez"
gikk også til topps. Mens singlene "Come Back And Stay"
og "Love Of The Common People" (re-entry) nådde topp 5. Også oppfølgeralbumet "The
Secrets Of Association" hadde stor suksess, både i Europa og U.S.A.
Men så gikk det litt nedover.
Mitt
møte med Young var gjennom NRK radio. De fortalte om en mann
som hadde stor suksess i England for tiden med
"Wherever I Lay My Hat".
Jeg fikk høre låta, og syntes den var spesiell. Ikke at
det var noe typisk hitlåt, til det var den for rolig, og uten
noe bestemt refreng. Men det var noe med stemmen hans , og
kompet i låta som gjorde meg nysgjerrig. Jeg husker at jeg senere ønsket
meg låta på nærradioen for å få høre den igjen. Litt
senere fikk jeg se og høre videoen til "Come Back And Stay". Selv om den var mye mer kommersiell, likte jeg den
også. Husker jeg fikk albumet "No Parlez" i
gave, jula 1983. Sammen med bla. "True" med Spandau Ballet, "Rhythm Of Youth" med Men Without Hats og "Colour By Numbers"
med Culture Club. Litt av en jul! da alle disse har vært blant mine favorittalbum både
da og senere. Selv om interessen for Paul Young har falt litt
av de senere årene liker jeg ham fortsatt. Jeg husker jeg
rangerte jeg ham som min favorittartist, på
en liste jeg laget i 1983. Så albumet må ha gjort bra
inntrykk.
Plata
starter veldig bra med "Come Back And Stay".
En låt hvor Young virkelig får brukt spennvidden i stemmen
sin. En stemme som man skulle trodd tilhørte en sort sanger.
Det er
en veldig typisk poplåt. Men den er bra laget, med et
spennende lydbilde, og langt bedre enn den mer pønkete
versjon låtskriver Jack
Lee selv
presenterte
i 1981. Man blir
heller ikke lei "Come Back And Stay", selv om man hører den om og om igjen.
Å
gjøre en coverversjon av "Love
Will Tear Us Apart" er for mange jevngodt med likskjending, i hvert
fall når man lager popmusikk ut av det. Låta
tilhørte Joy Division
og Ian
Curtis, som døde rett etter at
låta ble laget. Uansett er det en flott låt,
med en god tekst. Og jeg synes Paul Young gjør en akseptabel
versjon av låta. Men samtidig mye mykere i kantene enn den
dystre originalen.
"Wherever
I lay My Hat" er platas klart fineste. Lydbildet i låta og
Youngs fantastiske stemme gjør at det fungerer så bra. Han
har et sterkt uttrykk i den hese stemmen sin. Som går fra det
helt lyse ned til det helt mørke. Låtas lavmælte stemning
gjør at det er lett å bli glad i den. Også dette er en
coverversjon, opprinnelig sunget av Marvin
Gaye.
Plata
fortsetter med "Ku Ku Kurama".
Og det er en låt som er med på å gjøre at denne plata får
en helhet. Den har ikke noe hitpotensiale, og den er også
litt rar. Men jeg synes det er bra at Young tørr å gjøre
ting litt annerledes ting også . Han synger på en merkelig måte
som gjør at det ikke er helt lett å høre at det er ham. En sjarmerende vellaget låt som et album trenger for
å få en helhet.
Tittellåta
"No Parlez"er mer soulaktig. Også på denne låta får Young vist hva
stemmen er i stand til. Og på refrenget : "Oh yeh, you
hate your children to rise, you hate your children. Oh yeh,
you hate your children. Still you put the hammer in the hands
of the children.", blir det nesten gospelaktig.
"No Parlez"
har
også det litt pompøse over
seg. Det er også en låt jeg liker veldig godt.
2. siden begynner med hiten "Love Of The Common People" - en vakker låt som jeg alltid drar fram når
det nærmer seg jul. Den har det litt lune og trygge over seg,
særlig på slutten der det kores 'oooo' i bakgrunnen.
Den handler om viktigheten av å vanlige folk som betyr noe
for en, rundt seg. Jentegruppa The Rough Spots
(ingen virkelig gruppe) synger på en måte som gjør at i
hvert fall jeg fikk assosiasjoner til sørligere breddegrader.
Nesten så jeg så for meg en jul under palmene på en sydhavsøy.
Veldig bra.
De
neste låtene på plata er svakere. "Oh
Women" og
"Iron
Out The Rough Spots" trekker ned helhetsinntrykket. De er for
intetsigende. Men på "Broken Man" viser
Young at han også har kvaliteter som låtskriver. Det er en
naken ballade, med bruk av kontrabass og fiolin. Han klarer
her å uttrykke den desperasjonen som låta handler om. Igjen
imponerer han med vokalprestasjonen. "Tender
Trap" er en lett og hyggelig poplåt. Upretensiøs og grei. Sistelåta
"Sex" er den som i størst grad avviker fra
resten av låtene på plata. Jeg mener å ha lest at Young
vurderte å ikke ha den med. Låta handler om... sex. Men det
kan bli litt for mye gjentagelse av ordet. Bruken av syntheffekter blir også ødeleggende i forhold til resten av
plata. Uten at jeg vil si at låta i seg selv er dårlig, men
annerledes. Mulig den er tatt med for å vise større
spennvidde på plata, Også den er skrevet av Jack Lee, som
skrev
"Come Back And Stay".
Lee er muligens enda mer kjent for å ha skrevet "Hanging
On The Telephone" med Blondie.
Også det en låt han selv ga ut på plate flere år før den
ble en suksess i en coverversjon.
"No
Parlez" er litt ujevn, men veldig sjarmerende. Og stemmen til Young
er det lett å bli glad i. Den er soulfylt uten å være for
klagende eller skrikende. Og full av varme. Paul Young var nok
først og fremst jentenes artist, og de har ikke for vane å være
like trofaste til sine helter :)
Jeg
fikk gleden av å oppleve Young i Olavshallen i Trondheim for
endel år siden. Og stemmen satt fortsatt bra. Og han så
veldig frisk ut, selv om han da var 45 år gammel. Synd for
ham at det bare var et femtitalls mennesker i salen. Det er rart
å tenke på at han 16 år tidligere hadde stått på Wembley
og sunget for et fullsatt stadion, i forbindelse med Live Aid.
Men Young var like blid denne kvelden han. Han virker som
en sympatisk fyr.
|