På
70-tallet framstod Ultravox
som et
'kunst-punk' band under ledelse av John
Foxx.
Men før denne utgivelsen hadde det skjedd en viktig endring i
besetningen. Foxx forsvant ut, og inn kom Midge Ure. En skotte med teft for suksess og gode låter.
Han hadde tidligere vært medlem av Slik som
hadde hatt en nr.1 hit i Storbritannia. I tillegg til at han hadde vært
med i The
Rich Kids sammen
med ex. Sex Pistols gitarist Glen Matlock,
og såvidt innom Thin Lizzy på en turne.
Med
ham endret Ultravox lydbilde. Fortsatt var det synthbasert, men
lydbildet var mer stilrent. Og låtene var bedre. På den korte
tiden mellom "Systems
Of Romance" (1978), og "Vienna" (1980)
hadde de funnet en ny identitet som de holdt fast ved i en 5 års
periode.
1. singelen "Sleepwalk"
nådde bare en 29. plass på den britiske singellisten, likefullt
var det den som sørget at de i forveien fikk platekontrakt med
Chrysalis Records.
Og det var bedre enn de noen gang
tidligere hadde gjort, men likevel. "Passing Strangers"
nådde ikke opp i det hele tatt. Men med 3. singelen "Vienna"
tok det av. Den nådde 2. plass på den britiske singellisten, og ble også kåret til
beste låt i 1980 i en avstemning. Dette gjorde at også albumet
fikk et nytt løft, med 3. plass som bestenotering i Storbritannia. Plata
ble blant de mest sentrale i den nye bølgen av synthplater som kom
på starten av 80-tallet. Den kjølige stemnningen på plata
fenget mange. Også coveret var spennende utformet, av den kjente
fotokunstneren
Anton Corbijn.
Plata
starter med den kanskje mest 'kjølige' av alle låtene på
plata. Muligens for å sette standarden? "Astradyne" er
en behagelig instrumentallåt. Den har en stemning som gjør at den
kunne passet i en eller annen serie om universet. Samtidig som den
er rytmisk.
Det litt
'kosmiske' navnet på låta var satt sammen av Royal Air Forces
motto : 'Per Adua Ad Astra' (gjennom motgang skal vi nå stjernene),
og rakettmotor produsenten Rocketdyne.
"New
Europeans" bryter det syntetiske lydbildet ved å starte opp med en el-gitar. Låta kan likevel være en representant for den nye synthbølgen
blant ungdommen gjennom sin tekst : "His modern world revolves
around the synthesizer`s song". "New
Europeans" har også en veldig bra
melodi og komposisjon.
"Private
Lives" er en bra låt, men samtidig litt anonym. Den har et synth-tema som kjennetegner Ultravox, og som man finner lignende av på
flere av låtene.
"Passing
Strangers"
er en elegant synthlåt med en markant eurofeel. Den har også et
sonisk preg i refrenget, med referanser til
David Bowies
Berlin-trilogi fra 70-tallet. Og da særlig "Look
Back In Anger"
fra "Lodger".
"Sleepwalk" var som nevnt den første låta som
ble gitt ut på singel fra denne plata, og låta som gjorde at
Chrysalis valgte å gi Ultravox platekontrakt, etter at de var
sparket fra Island. Selve refrenget er litt
enkelt. Men det er røft og rytmisk, med fokus på
syntharrangementet.
"Mr.
X" er annen flott låt. Den har litt av det samme kalde synthpreget
over seg som "Astradyne". Teksten handler om jakten på
Mr. X, og stemningen i låta er som på i en krimfilm. Warren Cann snakker
litt uforståelig. Midtveis i låta får vi et klassisk parti som
minner litt om fiolinspillet på "Vienna". I hele tatt en
elegant låt. På en annen versjon snakker Warren på tysk (Herr X).
Noe jeg syns kler låta, da det på en måte gjør den enda mer
mystisk.
"Western
Promise" har en trommerytme som går gjennom hele låta, i tillegg til
et lett gjenkjennelig synthtema. Midtveis i låta får vi et parti
med heftigere trommerytmer, kompet med noe som høres ut som en
syntetisk stemme. Tøft!
"Vienna
" er blant mine favorittlåter, og er også den låta Ultravox er
mest kjent for. Det er en nydelig komposisjon. Den starter med en
rolig rytme, og noe som høres ut som torden. Rytmen går fortere og
fortere utover i låta, til den blir vakkert avløst av en sørgmodig
synth-fiolin. Det er nesten så man får frysninger så flott som
det er. Mens Midge Ure synger uttrykksfullt : "this means nothing to me, oh!
Vienna". Komposisjonen er klassisk i stilen, i tillegg til
at det er en flott melodi.
"All
Stood Still" gjorde det bra som singel, men den føles litt
malplassert på plata. "Vienna burde avsluttet plata på en
"sakral" måte. I stedet kommer man ned på jorda med denne
synthriff baserte låta. Det er en god popmelodi, men ikke noe mer. Den burde
heller vært plassert før eller etter "Sleepwalk", da de
passer bedre sammen.
Men
uansett er det en flott plate med et særegent lydbilde. Som satte
en standard i sin tid, og som imponerer også 35 år etter.
"Vienna" er ofte med på kåringer over de beste albumene
fra 80-tallet, noe den utvilsomt er.
|