Dette
er en av 80-tallets STORE! utgivelser. Og en av de viktigste.
Frankie
Goes To Hollywood tok Europa med storm da de ga ut singlene "Relax"
og "Two Tribes"
i 1983/84. Både fordi de var sjokkerende med sitt homofile, sado-macho image, og fordi de laget fengende musikk som det
egentlig ikke var
mulig å mislike.
Jeg
husker
jeg hadde stor glede av å høre på de to låtene. "Relax"
hadde jeg bare på innspillingskassett. Men den gikk om og om
igjen. Jeg husker jeg likte introen på låta veldig godt, og den harde synthen som
etter hvert kom inn. Og refrenget selvfølgelig. Det var rett og
slett veldig bra laget. "Two
Tribes" syntes
jeg ikke var så bra da den kom. Jeg syntes singelversjonen ble for
straight, og for mye rett fram gitarlåt. Dette forandret seg
radikalt da jeg anskaffet meg maxi-versjonen av låta. Tidenes
maxi spør du meg. Gitarene var erstattet med kule rytmer, og Holly
Johnsons prating om hva man skulle foreta seg om det brøt ut krig.
Til tonene av 'dommedagsstrykere'. I lang tid etterpå anså jeg dette for å være den beste låta som
fantes, der jeg hadde "Two Tribes" som nr. 1 på lister
jeg laget
på den tiden.
Forventningene til
plata ble skyhøye etter de to første singlene, ikke bare hos meg,
men i en hel popverden. Men
albumet
til Frankie Goes To Hollywood lot vente på seg. Rykter om en dobbel-LP sivet
ut, og jeg
undret på hvordan de skulle klare å fylle opp to album med gode låter!
Jeg så for meg at det måtte bli mange remix-versjoner på en av
platene. Det skjedde heldigvis ikke.
Med
så store forventninger til en utgivelse, fra noen gutter fra
Liverpool som ikke så ut til å være alt for smarte. .. Sjansene
for at det måtte gå galt var store. Men de innfridde til gangs!
Platene viste et band som hadde
teft for å skrive gode låter. Og ikke minst hadde de i bakgrunnen
noen av Englands dyktigste lydmagikere. I første rekke i form av Trevor
Horn (han har produsert 4 av albumene på min topp 20 liste).
Horn hadde på dette tidspunktet hatt stor suksess med ABC,
The Buggles, The Art Of Noise og Yes, og var kjent som en dyktig produsent.
I tillegg hadde Horn fått med seg Anne Dudley
(The Art Of Noise) som
hadde gjort en god jobb med orkestreringen på "The Lexicon
Of
Love" med ABC. Og medprodusenten
Steve
Lipson (Simple
Minds, Pet Shop Boys, Boyzone)
var også en av de dyktigste i bransjen. I tillegg hadde de med gitarlegenden
Steve Howe
(Yes,
Asia). Så om guttene i FGTH ikke var alt for
dyktige musikere, ble det lett kompensert av denne stjernerekken.
Det
som nesten alene tar denne plata opp på klassikernivå, er tittellåta
"Welcome
To The Pleasuredome", som alene utgjør side 1 på dobbel-LPen. Den starter mer pompøst enn
noe annet som er laget i musikkhistorien. Det høres ut som et stort
orkester, men er mest sannsynlig bare en synth. Iblandet en himmelsk
damestemme. Låta roer seg så ned, og man flyttes inn i jungelen, hvor man hører ulike
lyder, og Hollys visdomsord som
"The world is my oyster". Men
etter hvert begynner den egentlige låta å ta
form. Fengende, rytmisk, med en god melodi innpakket i et tett
lydbilde. Man sitter der og bare nyter vellyden. Etter 13 minutter er
låta ferdig. Så langt står plata til 6. Man
er imponert! Side 2 på LPen er plankekjøring. Med no.1 låtene "Relax" og
"Two
Tribes", samt coverversjonen "War" kan
det ikke bli annet enn 6 igjen. Særlig de som ikke hadde singlene må
ha hatt stor glede av denne siden.
På
side 3 kladder det seg til. Her høres det ut som FGTH har fått
laget plate på egen hånd uten hjelp fra Horn og co. I tillegg er
det de fleste låtene her coverversjoner. Noe som i utgangspunktet
ikke er så spennende. Selv om både Gerry & the Pacemakers "Ferry Cross The Mersey" og Springsteens "Born To Run" er sjarmerende
framført med stort engasjement. "Do You Know The Way
To San Jose" er i beste fall
banal og behagelig å høre på, pakket inn i et
easy-listening komp.
På
side 4 løfter det seg fint opp igjen. Med egenkomponerte låter som "Krisco Kisses", "Black Night White
Light", "The Only Star In Heaven" og "The Power Of
Love". Flotte
låter alle sammen.
"Black Night White Light" ble
tidlig en favoritt, da det er noe ærlig, følsomt over den. "The
Power Of Love" falt jeg for først etter å ha hørt den x-antall ganger på Super
channel/radio. Den er storslått, julete, men først og fremst har
den en god melodi i bånn - skrevet av bandet i fellesskap.
"The
Power Of Love"
ble den 3. låta fra albumet som toppet den britiske singellisten. "Two Tribes" hadde
i forveien toppet i 9 uker i strekk.
Albumet
avsluttes på elegant, og typisk FGTH vis med
"Bang". Himmelsk musikk som blir avsluttet med at Holly sier
"Franke says : No more".
Med
3 av 4 LP sider som står til en 6er, og en 4er, må sluttresultatet
bli 6.
jeg
var veldig opptatt av Frankie Goes To Hollywood på denne tiden. "Two
Tribes" var favorittlåta mi, og Frankie var favorittbandet mitt midt. De klarte aldri å følge opp dette mesterverket.
Holly Johnson som vel var den som hadde mest å fare med, fortsatte
med en suksessrik soloplate. Deretter ble det stille derfra
også.
"Welcome
To The Pleasuredome" er en
plate jeg tar fram med jevne mellomrom, og nyter. Selv om den
er fra 1984, høres produksjonen fortsatt flott ut
|