Forside Jens Gunderssen Utgivelser Karl-Henrik Gunderssen Tekster Lydfiler Anmeldelser Linker

Karl-Henrik Gunderssen er sanger og bassist. Mannen er oppvokst et stenkast fra Drøbaksfergens anløp på Hurumlandet og havnet derfor naturlig nok i Lobster Combo som 17-åring. Han medvirket både på Into Ramadan with the Supreme Caddie og Lobsters mesterverk fra 1994, There.

Kalles siste utgivelse på Bajkal er For brød og brennevin. Dette er en samling innspillinger av visene til Jens Gunderssen drapert i et lekkert lydbilde som drar assosiasjoner til både Tom Waits og Kirkelig Kulturverksteds utgivelser. Jens Gunderssen var Kalles grandonkel. Navnet er kanskje ukjent, men talløse nordmenn har hatt sitt første møte med avgrunnen i form av Vuggevise. Tekstlinjen "Noen kommer, noen går. Noen dør i livets vår. Stjerner lyser hvite," og så når man skulle sove, da. En viktig grunn til at Kalle tok tak i dette prosjektet, er at med unntak av noen 78-plater på 40-tallet, spilte Jens Gunderssen ikke inn sine egne viser. Og den trykte viseboka som medium har som kjent fått stadig mindre utbredelse etter hvert som vi nærmer oss vår egen tid.

Det er sommeren 1984. Jeg er 15 år og blir intervjuet av avisen Fremtiden i Drammen. Dette fordi jeg som medlem i et lokalt rockeband har vunnet avisens årlige musikkonkurranse. Da jeg er i Fremtidens lokaler kommer jeg i prat med en gammel mann som blir veldig interessert i mitt etternavn (i og med at jeg skriver Gunderssen med 2 s`er) Han lurer på om jeg er i slekt med Jens Gunderssen. Jeg har ikke noe særlig forhold til Jens, men vet at han er farfars bror. Mannen forteller at han heter Knut Tvedt og var venn av Jens og familien. Han ber meg også hilse til farfar. Et halvår senere er det juleselskap hos farmor og farfar og jeg kommer på at jeg nesten ikke har hørt noen sanger av Jens Gunderssen. Jeg husket selvfølgelig “Noen kommer, noen går” (Vuggevise) fra sangtimene i skolen, men utover det - ingenting. Det første de spiller for meg er fra en kassett med NRK-opptak. Først er det et intervju med Jens sin gode venn; mesterfotograf Kjell Sten Tollefsen, samt et opptak hvor Jens Gunderssen blir intervjuet av Ivar Medaas (Trubaduren kommer!).

Til slutt spiller de et program med visesanger og radiomann Julius Hougen. De første sangene som fester seg hos meg er ”De glade Ghibelliner” og ”Gatefeiersang”. Jeg blir umiddelbart bergtatt. Det skulle gå mange år før jeg fikk gjort noe mer med sangene til Jens, men at det nå har blitt til en 100 års jubileumsplate er jeg veldig glad for.

Bajkal Records

På 1950-tallet spilte Jens Gunderssen fra Drammen inn viser for NRKs lørdagsunderholdning. Nå kommer de ut på CD.

Det var under en loftsopprydning hos familien Gunderssen at Karl-Henrik Gunderssen plutselig kom over en stor eske med sangtekster og dikt som hans grandonkel, Jens Gunderssen, skrev like før sin død i 1969. Det ga ham ideen til ikke bare å gi ut disse sangene, men også å tørke støv av grandonkelens gamle NRK-innspillinger. Dette har han nå gitt ut på en CD, som tilsammen inneholder 19 sanger. De 13 første er originalinnspillinger av Jens Gunderssen, hentet fra NRKs arkiver. De resterende fem, har Karl-Henrik Gunderssen selv laget melodi til, og han står også for vokal. Tekstene han fremfører er blant dem han fant på loftet etter sin grandonkel.

- Det ble aldri gitt ut noen plater av Jens Gunderssen mens han levde. Det ble bare spilt på radio på den tiden, så det er bra det nå endelig kommer ut, sier Karl-Henrik Gunderssen.
Selv er han musiker på hobbybasis, og har spilt i diverse band opp igjennom oppveksten. Da har det for det meste gått i pop og rock, men etter at han begynte å tørke støv av sin grandonkels gamle tekster og sanger, har han fått mer og mer sansen for viser.
- Jeg synes de gamle innspillingene fra 1950-tallet er bevart utrolig bra, og han har mange gode tekster. Det gikk stort sett veldig greit å lage melodier til disse. Det jeg slet mest med var faktisk å tyde skriften hans, sier Gunderssen lattermildt. Han er godt fornøyd med jobben både han og hans grandonkel har gjort, og synes det er et bra produkt som nå blir gitt ut.
- Det er viktig å få gitt ut dette. Jens Gunderssen blir regnet blant de «store» innen norske visesangere, men han er blitt litt glemt. Det håper jeg nå å få gjort noe med, sier Karl-Henrik Gunderssen.

Drammens Tidende