Madonna Louise Veronica Ciccone: Født 16. august 1958, Bay City, Michigan, U.S.A.

 

En presentasjon av Madonna er vel strengt tatt overflødig. Som en av de største pop artistene noensinne. 12 førsteplasser i U.S.A. og 13 førsteplasser i Storbritannia har hun oppnådd de siste 20 årene (7 førsteplasser i Norge). Hun har vært en av de toneangivende navnene både pga. musikken og for sin framtoning. Og når hun nå er kommet midtveis i livet, er hun fortsatt et forbilde for dagens unge, og en trendsetter i motebransjen. Låter som "Like a Virgin", "Papa don't preach", "Like a Prayer", "Vogue", "Frozen" og "Hung Up" har med årene blitt for popklassikere å regne.

Madonna, slik vi ble vant til å se henne.

Men det var ingenting som tydet på lille Madonna Louise Veronica Ciccone skulle bli en stor stjerne, da hun vokste opp som en av 6 unger i en fattig familie i Bay City, Michigan, på slutten av 50-tallet. Hun ble kalt "Little Nonni" av sine søsken Martin, Anthony, Paula, Christopher og Melanie. Faren Silvio "Tony" P. Ciccone jobbet som ingeniør hos bilgiganten Chrysler/General motors. Hans familie kom fra Pacentro i Italia. Moren het Madonna Louise (Fortin), og var av fransk/canadisk avstamning.

Like etter at Madonna ble født forlot Ciccone familien Bay City, til fordel for Detroit og forstaden Pontiac and Avon Township (senere endret navn til Rochester Hills). Madonnas besteforeldre ble boende igjen i Bay City. Faren vendte senere tilbake til Bay City området, for å starte en vingård.

Som liten var Madonna glad i danse for sin foreldre. Forbildet var barnestjernen Shirley Temple. Madonna: "I watched television a lot, and I used to try to copy Shirley Temple when I was a little girl."

Ting ble tøft for familien da moren døde av brystkreft 1. desember 1963, 30 år gammel. Det siste året bodde hun på sykehuset. For Madonna kom morens død som et sjokk, da hun ikke hadde fortalt Madonna om sykdommen hun slet med. Madonna: "She tried to keep her fear deep inside her, and not let us know. She never complained."

Madonna var bare 5 år gammel da moren døde. Et tap som Madonna tok så tungt at hun ennå i dag ikke helt har kommet over det. Men samtidig lærte det henne å bli sterk og selvstendig. Madonna: "If I hadn't had that  emptiness, I wouldn't have been so driven. All of a sudden I was going to be the best singer, the best dancer, the most famous singer in the world. Everybody was going to love me". 

   

Madonna sammen med sin mor, far og søsken. Mens moren fortsatt var i live.

De 6 ungene ble sendt til ulike familiemedlemmer etter morens død. Madonna ble imidlertid boende med faren og hans nye kone Joan Gustafson, en dame som fram til da hadde vært husholderske hos familien Ciccone. Madonna mislikte Gustafson sterkt, bl.a. fordi hun hadde en streng disiplin. Madonna ble oppfordret til å kalle Joan mamma, men det nektet hun å gjøre. Faren fikk barna Mario og Jennifer sammen med sin nye kone. Barn som Madonna ble storesøster, og barnepasser for. Så mens de andre barna var ute og lekte, måtte Madonna være hjemme og passe sine småsøsken. I barndommen måtte Madonna også dele seng med to av sine søstre. Mat var det til tider lite av i hjemmet, så det hendte at hun måtte rote rundt i søppelbøttene i nabolaget, på jakt etter noe å spise.

Madonna hadde stor respekt for faren, selv om han ga henne en streng oppvekst. Madonna var da også farens øyesten. Madonna: "I was my father's favourite. I knew how to wrap him around my finger."

Fra stemoren Joan lærte hun at man kan oppnå mye gjennom flørt. Madonna: "Helt fra jeg var ganske liten visste jeg at det å være feminin og sjarmerende var et effektivt middel til å oppnå det jeg ville."

Det var et musikalsk hjem Madonna vokste opp i, der de fleste kunne spille et eller annet instrument. Faren ønsket at Madonna skulle ta pianotimer, men hun klarte å overtale ham til å la henne ta dansetimer istedet. Madonna hørte mye på radio, og likte Chubby Checkers "The Twist" godt. Den første plata hun kjøpte var "The Letter" med The Box Tops. I barndommen hadde hun kvinnelige forbilder som Brigitte Bardot, Nancy Sinatra og Marilyn Monroe. Hun ønsket derfor å farge håret sitt lyst, slik at hun kunne se ut som de.

     

Portrettbilder av Madonna fra tiden hun gikk på skole.

Skolegang fikk Madonna på Frederick's Elementary School, St. Andrew's Elementary School (senere Holy Family Regional), og West Middle School. St. Andrew's var en katolsk skole. Disiplinen her var streng med fysisk avstraffelse for de som gjorde noe galt. Men det var også her hun lærte seg jazz dans.

Den første konserten unge Madonna var på, var med David Bowie. Madonna: "It was the most marvellous thing I'd ever done in my life." Da hun kom hjem fikk hun straff av faren for å ha gått på konserten.

          

I 1976 som elev ved Michigan Universitetet. Her poserer hun for venninnen Linda Alaniz.

På denne tiden vokste det fram en oppsetsig personlighet hos Madonna. Hvor hun elsket å gjøre akkurat det motsatte av det folk forventet av henne. Når hun ikke fikk lov til å gå med nylonstrømper, klippe håret, eller gå på kino med gutter, var det akkurat det hun gjorde. Hun likte også å vise fram trusa si til guttene. Generelt likte hun å kle seg utfordrende og sexy. Hun trakk opp skjørtet så det ble kortere, og hun tok på seg sminke på skolens toalett når sjansen bød seg. Hun hadde også på seg sexy undertøy. Mest av alt for å provosere faren. Madonna: "I wanted to do everything everybody told me I couldn't do."

I en lokal talentkonkurranse på denne tiden stilte Madonna med kun en bikinitruse og topp, dansende til "Baba O'Riley" med The Who. En annen gang poserte hun med et stekt egg på magen, mens en kamerat filmet med sitt 8mm kamera. Hun drømte om en dag å bli veldig berømt. 

Den første gutten Madonna ble forelsket i het Ronny Howard. Han gikk noen trinn over Madonna, og var ifølge Madonna en vakker gutt med blondt hår og blå øyne. Madonna: "He was so beautiful. I wrote his name all over my sneakers, and on the playground I used to take off the top part of my uniform and chase him around."

Pga. sin vågale framferd og direkte væremåte overfor guttene, hadde Madonna problemer med å få seg venner. Jentene så på henne som lett på tråden, mens guttene omtalte henne som nymfoman. Madonna: "I never had a group of friends in school. I felt really superior (overordnet) ... that I belonged in some special world." Til tross for ryktet sitt, gikk det lang tid før hun mistet møydommen, til en gutt hun hadde vært sammen med en lang stund da det skjedde. Hun var 15 år, og gutten som het Russel Long var noen år eldre enn henne. Madonna: "Selv da jeg hadde elsket med ham for første gang, følte jeg meg fremdeles som jomfru."

  

Madonna i 1973 som medlem av skolens Cheerleaders (midt i bildet).

Madonna var dyktig på skolen med flere Aèr i karakterboken. Dette skyldtes ikke Madonnas store interesse for skolearbeid. Men heller det faktum at hun fikk hele 25 cent av faren for hver A hun oppnådde. Noe hun syntes var bra betalt. Madonna: "He geared me up for being competitive when I was really young."

 

Som 15 åring i 1973 var Madonna med i heiagjengen på Rochester Adams High School.

Da hun var 16 år begynte hun på danselinjen på University of Michigan. Her fikk hun kyndig opplæring av Chris Flynn, en mann som betydde mye for Madonna på den tiden: "I really loved him. He was my mentor, my father, my imaginary lover, everything". De to innledet også et forhold. Flynn tok med seg den unge Madonna på noen av Detroits homseklubber for at hun skulle få føle den pulserende stemningen som eksisterte på dansegulvet. Madonna: "Jeg elsket ham høyt. Chris ble veilederen min, faren min, min innbitte elsker, min bror - alt!"

Noen ganger besøkte Madonna en klubb som het Blue Froggie. Og det var her hun over en Gin & Tonic første gang møtte Stephen Bray, som på den tiden jobbet som servitør. Madonna: "For the first time in my life, I asked a guy to buy me a drink." Bray var en talentfull musiker som Madonna hadde et kort forhold til, men det gikk raskt over til kun å være et godt vennskap.

Med årene kom de to til å skrive mange av de låtene Madonna har gjort seg kjent over hele verden med.

Stephen Bray

Etter å ha studert her en stund valgte Madonna å flytte til New York for å følge drømmen om berømmelse. Alle var imot det. Men Chris Flynn sa: "Go for it!". Også hennes venn Stephen Bray fulgte etter hvert med henne til den amerikanske storbyen. Madonna var i New York i to perioder. Etter det første oppholdet i New York fikk hun nemlig muligheten til å fortsette studiene innen ballet og moderne dans på Universitetet i Michigan. Før hun igjen satte kursen mot New York.

Første gang hun ankom New York, ba hun drosjesjåføren om å sette henne av midt i sentrum, noe som skulle vise seg å bli Time Square. Hun hadde aldri tatt taxi før, og hun hadde aldri fløyet før. Og der stod Madonna alene i millionbyen med kun 35 dollar i lomma, dansesko og en kosebamse. Det var det mest vågale Madonna noensinne hadde gjort. Med en vinterpels på seg midt på sommeren, ble Madonna lagt merke til av en herremann, som forbarmet seg over henne, og lot henne få bo hos ham i 14 dager. Slik at hun kunne se seg om etter en mer permanent bolig.

Hun bodde i forferdelige kår i 232 East 4th street den første tiden, da hun ikke hadde råd til annet. Det kravlet biller overalt, det lå uteliggere i gangene, og stanken var forferdelig. Da faren kom på besøk, ble han forferdet over å se hvordan datteren levde. Boforholdene, og følelsen av å være fattig, gikk utover humøret hennes. Madonna: "I'd go to the Lincoln Centre, sit by a fountain and just cry". Hun var også nødt til å vaske seg på offentlige toaletter.

Ting gikk etter hvert bedre. Hun fikk seg jobb i fast food restauranten Dunkin' Donuts. Og hun vant en skoleplass på Alvin Ailey Dance Theatre (i New York), etter at hun hadde deltatt på et 6 ukers dansekurs på Duke University i North-Carolina. På Alvin Ailey gikk hun i 2 år. Madonna har omtalt oppholdet på skolen som å være med i TV- serien "Fame".

Madonna jobbet også på MacDonald og Burger King i årene før hun slo gjennom. Og hun jobbet i garderoben på restauranten Russian Tea room.

Etter en stund skjønte Madonna at veien til toppen ikke gikk gjennom dansingen. Da det var alt for mange om benet på de få jobbene som var tilgjengelig. Så hun valgte heller å satse på teater og musikaler. Etter en audition ble hun sendt til Paris, Frankrike hvor hun skulle stå på scene sammen med sangeren Patrick Hernandez (kjent for monsterhiten "Born to be Alive"). Og managementet hans skjønte fort at de hadde med et spesielt talent å gjøre. Men de var for treg til å gjøre noe med det. Så etter en stund dro hun tilbake til New York sammen med Dan Gilroy som også hadde vært med i troppen til Hernandez. Hun nærmeste rømte fra Paris, da hun ikke fortalte Hernandez og co. at hun tenkte å slutte. Hun sa bare at hun skulle ta seg litt ferie.

I Paris tilbrakte Madonna mye tid sammen med arbeidsløse gutter fra Vietnam og Algerie. De pleide å rase rundt i byen på motorsykler og terrorisere folk. Madonna: "I dag føler jeg litt avsky for det. Det var moro, men man kan ikke leve sånn særlig lenge."

Dan Gilroy er i ettertid mest kjent for å ha vært kjæresten til Madonna.

I første omgang flyttet hun inn hos illustratøren Martin Burgoyne. En mann som senere kom til å lage omslaget på "Burning up" singelen. På den tiden var hun en kort periode kjæreste med T-shirt designeren Norris Burroughs.

Etter å fått tenkt seg litt om, og innsett at heller ikke teater nødvendigvis var det hun burde satse på, bestemte hun seg for å prøve å lykken innen musikkbransjen istedet. Hun flyttet da inn hos Dan Gilroy og broren Ed, som bodde i en nedlagt synagoge. En dag fikk Madonna besøk av faren sin, og han ble sjokkert over å se at datteren bo i en bygning med kakerlakker i leilighetene og fylliker i oppgangene.

På den tiden spilte de i et band kalt The Breakfast band. De bestemte seg så for å danne et nytt band bestående av Madonna, Angie Smit (en gammel venninne av Madonna fra tiden som danser), Dan og Ed Gilroy.

Inspirert av navnet på pannekakene de brukte å spise på The International House of Pancakes, kalte deg seg Breakfast Club. Madonna fikk ansvaret for trommene i det nye bandet. Hun tok jobben alvorlig, der hun kunne sitte bak trommene 5 timer i strekk for å bli best mulig. Etter en stund ble hun flyttet fram som vokalist, mens Dan tok over trommestikkene. Musikken de spilte var inspirert av pønk. På kveldene prøvde Madonna å skaffe spilleoppdrag til bandet, noe som viste seg å ikke være helt enkelt.

Madonna fra Breakfast Club tiden. Madonna til høyre med Dan Gilroy. Madonna fikk prøvd seg både som gitarist.. Og trommeslager.

I ettertid har Madonna omtalt denne tiden som den lykkeligste i hennes liv. Hun følte seg elsket, og hun skrev låter som de andre i bandet satte pris på. Madonna: "I really felt loved. Sometimes I'd write sad songs, and Dan would sit there and cry."

Men etter noen måneder skjønte Madonna at dette bandet ikke hadde noen framtid, så hun sluttet. Noe som såret eks. kjæresten og bandkollegaen Dan Gilroy stort. Hans avskjedshilsen til henne var "You're all naked ambition and no talent". 

Breakfast Club skulle oppnå stor suksess noen år senere med hitèn "Right on Track" som nådde topp 10 i U.S.A. Låta var skrevet av Dan Gilroy og Madonnas venn Stephen Bray. 

Tilslutt fikk Madonna prøve seg som sanger i Breakfast Club. Fra venstre :

Ed Gilroy, Madonna, Angie Smit og Dan Gilroy.

I stedet flyttet Madonna inn til Manhattan, der hun fant seg bopel i en trekkfull loftsleilighet. Et teppe fungerte som seng. Hun var fortsatt lysten på å spille i et band, så hun overtalte sin gamle venn Stephen Bray til å bli med. De fikk med seg noen andre musikere og kalte seg Emmy.

   
 

Madonnas band Emmy: Gary Burke, Madonna, Stephen Bray og Brian Syms

   

Bandet endret navn hyppig den første tiden. Bl.a. kalte de seg The Millionaires, Modern Dance, Emmemmon, Madonna, til de endte opp med navnet Emmy. Musikalsk var de inspirert av The Pretenders, og andre anglofile band.

En natt våknet Madonna av at det brant i leiligheten. Hun prøvde da å slukke brannen med vann. Etterpå tok hun med seg tingene sine og flyttet inn hos Stephen på 8th Avenue. I en leilighet som også fungerte som øvingslokale for bandet deres. Penger hadde de lite av, så Madonna pleide gjerne å rote i søppelbøtter for å finne noe å spise. Særlig utenfor Burger King restauranter var det en god mulighet for å finne noe Pommes frites som ikke var blitt spist opp. Madonna: "If I was lucky there would be french fries that hadn't been eaten."

Noen ekstra kroner (600 kr.) fikk Madonna for å være med i filmen "A certain sacrifice" i 1979. Hun fikk rollen etter å ha sendt regissør Stephen Jon Lewicki et langt brev der hun fortalte om sitt liv, og ønske om å være med i "A certain sacrifice". I den sex orienterte filmen spilte Madonna rollen som Bruna, som levde på Lower east side i New York med sine 3 sexslaver.. I en scene i filmen ble hun også voldtatt. I 1985 ble "A certain sacrifice" satt opp på kino i et forsøk på å skumme fløten av Madonnas suksess. Hun prøvde å kjøpe rettighetene, og få filmen forbudt, uten suksess. Regissør Stephen Jon Lewicki har i ettertid prøvd å ta æren for å ha oppdaget Madonna.

       

Madonna i filmen "A certain Sacrifice"

Det var også på denne tiden hun lot seg avbilde naken i ulike magasiner. Hun fikk 10 dollar i timen for å posere. Madonna: "You got paid ten dollars an hour. Versus a dollar fifty at Burger King. I kept saying 'it's for art'."Disse bildene kom fram i søkelyset etter at hun ble berømt på 80-tallet. Hun kledde seg også naken for kunststudenter som brukte kroppen hennes som motiv, da de skulle male. Madonna: "I took all my clothes off, and they pretended to draw my body artistically."

Ekstra gledelig var det da for Madonna og hennes band at et selskap kalt Gotham management ga dem platekontrakt. Med lønn på 100 dollar i uken for Madonna. De spilte inn låtene "I want you", "Society's boy", "Lover on the run", og "Get up". Ting så lovende ut, helt til Madonna fant ut at hun ikke ønsket å spille rock mer. Hun ville heller spille disco. Emmy ble derfor oppløst. Gary Burke ble deretter medlem av Madonnas gamle band Breakfast Club.

Madonna valgte å beholde Stephen Bray ved sin side. Og stod deretter fram som soloartisten Madonna. En demokassett ble spilt inn, med låtene "I Like) Love For Tender", "No Time", "Bells Ringing" og "Drowning". Bray har på 2000-tallet gitt ut noen av disse låtene på en egen cd. Med bl.a. en tidlig versjon av "Everybody" og "Burning Up", noe som Madonna ikke var like begeistret for.

En kveld opptrådte bandet på Max's Kansas City. Her ble de lagt merke til av Camille Barbone, som jobbet hos et plateselskap. Hun syntes bandet hørtes forferdelig ut, men lot seg sjarmere av Madonnas sceneopptreden. Med hjelp fra henne kom Madonna i kontakt med viktige folk i musikkbransjen. Samarbeidet mellom Madonna og Barbone tok slutt da de ble uenige om den musikalske retningen Madonna skulle følge. Barbone mente hun burde synge streit rock, mens Madonna heller ville synge dance orientert pop, inspirert av Debbie Harrys soloalbum "Koo Koo"

Litt senere fikk hun seg jobb i garderoben på innstedet Danceteria. Her kom hun våren 1982 i kontakt med den kjente DJen/produsenten Mark Kamins, som hun også ble kjæreste med. Hun "tvang" ham til å lytte til en demokassett som hun hadde spilt inn sammen med Stephen Bray. Låta het "Everybody", og det gikk ikke lang tid før den dundret utover lydanlegget på Danceteria. Hun fikk også overtalt ham til å spille låtene for sjefen hos Sire records (et underselskap av Warner), Seymour Stein. Han ble imponert, og like etter hadde hun en platekontrakt med selskapet. Som et forskudd fikk hun hele 5000 dollar.

Produsent og Madonna kjæreste: Mark Kamins

I utgangspunktet var det meningen at "Ain't No Big Deal" skulle gis ut som første Madonna singel. Men resultatet hadde ikke blitt slik de håpet, så den ble droppet til fordel for den Madonna skrevne "Everybody" som ble gitt ut i oktober 1982. Produsent var kjæresten Mark Kamins. Det ble også laget en musikkvideo som var tatt opp på Paradise Garage. Et utested Madonna frekventerte hyppig på den tiden.

 I en tid der discomusikken var iferd med å dø ut til fordel for britisk synth pop, ble Madonnas ønske om å få folk ut på dansegulvet som en retrolåt å regne: "Everybody, come on, dance and sing. Everybody, get up, do your thing."

Madonnas 1. singel "Everybody".

Selskapet ønsket å promotere Madonna som en afro-amerikansk disco diva. Derfor hadde de ikke noe bilde av Madonna på coveret. Låta ble en stor suksess med en 3. plass på dance listene i 1983, og over 250.000 solgte kopier. Til Kamins store overraskelse ble han droppet som produsent på "Burning Up"/"Psyshical attention". I stedet kastet Madonna øynene på en annen hip musikkprodusent: John "Jellybean" Benitez. Benitez ble betatt av Madonnas framferd og stemme, og tilbød henne både sangundervisning, ny leilighet og penger. Han hadde også skrevet en discolåt kalt "She's a real disco queen", som Madonna høflig takket nei til å framføre.

Igjen kombinerte Madonna arbeid med forlystelse, da hun ble kjæreste med Jellybean. Den Jellybean produserte "Burning up" ble en hit med nok en 3. plass på dance listene i mars 1983.

I ettertid har Jellybean sagt at han tidlig skjønte at Madonna kom til å bli en stor stjerne. Og at han ikke skulle ha noe av æren for at hun fikk sitt gjennombrudd. Jellybean: "It doesn't surprise me how well she's done. I could see that she had the quality to be a big star. I played a role in her success certainly, but she'd already made a couple of records when I met her. So I certainly didn't discover her or anything."

        

Madonna med kjæreste og produsent Jellybean.

"Burning up" var en låt Madonna hadde skrevet lenge før hun gikk kontrakt med Sire records. I en annen versjon hadde den vært endel av repertoaret til Emmy, mens hun var medlem der. Steve Barron som er mest kjent for "Take on me" videoen med a-ha, og "Money for nothing" med Dire Straits, var ansvarlig for videoen som ble laget til "Burning up". Videoen viser en ung Madonna som kravler bortover gaten, der hun "brennes opp" pga. kjærligheten til sin kjæreste. Denne kjæresten som man bl.a. kunne se som bilsjåfør i videoen, var også Madonnas kjæreste i virkeligheten. Compton var ellers bassist i New York bandet Ike Yard, i tillegg til at han var kunstner. Madonna har selv sagt at de to var sammen i hele 2 3/4 år, i tiden før hun ble sammen med Jellybean. Madonna: "The longest monogamous relationship I've had was 2 3/4 years, right before Jellybean, with someone who never wants to see me again. He's the guy trying to run me over in the 'Burn up' video."

Danser og Madonna kjæreste: Kenny Compton

I denne første tiden byttet som nevnt Madonna kjæreste ofte. Gjerne etter hva som passet karrieren hennes. I et senere intervju har hun beklaget dette. Madonna: "Sometimes I feel guilty because I feel like I travel through people. I think that's true of most ambitious driven people. You take what you can and then move on. If the people can't go with me or move, whether it's a physical or emotional move, I feel sad about that. But that's part of the tragdey of love." Endel år senere fikk Madonna muligheten til å spille Eva Peron i filmmusikalen "Evita". Og det var muligens en rolle Madonna kjente seg igjen i, da også det argentinske ikonet hadde brukt mannfolk på sin vei mot toppen.

Etter disse to singelhitene var det tid for å spille inn et studioalbum. Men Madonna og Bray hadde ikke spilt inn nok låter til å fylle et helt album. Jellybean foreslo da at hun burde spille inn en låt skrevet av Lisa Stevens og Curtis Hudson fra bandet Pure energy. Låta het "Holiday", og var blitt tilbudt Mary Wilson fra The Supremes, uten at hun ønsket å bruke den. Det var ikke bare Madonna som så denne låta som en stor mulighet. Jellybean følte han med dette hadde muligheten til å få sitt store gjennombrudd som produsent. 

Like fornøyd var ikke Stephen Bray som ikke fikk produsere albumet. Enda Madonna på et tidligere tidspunkt hadde lovt ham det. Vennskapet mellom Madonna og Bray fikk seg dermed en knekk. Stephen Bray: "Hun gjør ikke engang forsøk på å ta hensyn. Det gjør ikke henne det minste å dytte folk ned i søla."

Det var først litt senere at de klarte å legge dette bak seg, og bli venner igjen. Noen hevder at "Holiday" ble tatt med på plata etter at Bray hadde gitt "Ain't no big deal" til et annet plateselskap, slik at man måtte ut på markedet og lete etter en erstatter for låta.

Albumet "Madonna" skulle egentlig produseres av en Reggie Lucas, som hadde lang erfaring med å produsere R&B plater. Men resultatet ble ikke slik Madonna håpet, så hun tok med seg opptakene til sin venn Jellybean, som gjorde dem om. "Madonna" står dermed oppført med 3 produsenter: Lucas, Jellybean, og Mark Kamins (som produserte "Everybody"). Lucas var den som skrev hiten "Borderline".

"Holiday" gikk til topps på klubblistene. På den ordinære singellisten nådde singelen 16. plass. I Storbritannia bidro låta til at hun fikk sitt gjennombrudd. Men det var ikke før i 1984, da den nådde 6. plass på de britiske listene. 

Den første topp 10 hiten på Billboard ble "Borderline" i 1984.  Dette ble den første av 17 topp 10 hits på rad for Madonna i U.S.A.  Hysteriet rundt Madonna var dermed godt i gang.

Madonna med et vampaktig utseende på singelen "Lucky Star".

Det ble skapt et image rundt henne der hun framstod som en slags gutteleke med et barnslig ytre. Noe man merket godt i videoen til "Lucky Star".  Man mistenkte også plateselskapet for å mekanisere stemmen hennes, slik at den framstod som mer "jenteaktig". "Lucky Star" nådde 4. plass i U.S.A. 

På samme tid fikk Madonna sin første rolle i en spillefilm. Med Susan Seidelmans "Desperately Seeking Susan". Til filmen ble låta "Into The Groove" spilt inn. Den ble også senere gitt ut som singel. I Storbritannia ble dette hennes første toppnotering, i 1985. I Australia gikk "Into the Groove" til topps i juni 1985, da som en dobbelsingel sammen med "Angel". Nile Rodgers produserte låta, noe som ble starten på et godt samarbeid mellom henne og Rodgers.

Madonna hadde like store ambisjoner for sin skuespillerkarriere som sin sangkarriere. Og selv om hun etter hvert deltok i en hel rekke filmer ble de nesten aldri det helt store. 

Debutalbumet hennes "Madonna" som ble gitt ut 27. juli 1983, nådde topp 10 i U.S.A. Men kun en 37. plass i Storbritannia i 1984. Også i Storbritannia gikk plata inn på topp 10, men det først i 1985. Madonna ble i løpet av 1984 på kort tid en av de store stjernene innen populærmusikken. I Norge derimot fikk hun ikke noen plasseringer på VG-lista før "Like a Virgin" i 1985.

5 av de 8 låtene på plata var skrevet av Madonna selv, bl.a. "Lucky star".

"Like a Virgin" markerte det STORE gjennombruddet for Madonna,

både i U.S.A. og ellers i verden. Klesstilen hennes ble et forbilde for mange ungjenter.

Madonnas oppfølger album "Like a Virgin" fra november 1984 skulle bli plata som for alvor plasserte henne på toppen av den kvinnelige pop tronen. Og med Nile Rodgers (Ex. Chic) som produsent, og med flinke låtskrivere som Tom Kelly og Billy Steinberg ble "Like a Virgin" en gedigen suksess for fattig jenta fra Michigan. Også Madonna og Stephen Brady deltok på låtskriversiden med låter som "Angel", "Over and Over" og "Into the Groove". Fortsatt spilte man på den vampete ungpike stilen, noe som slo an godt blant verdens tenåringer. 

Et høydepunkt for henne var det da hun fikk sjansen til å opptre med "Like a Virgin" på MTV music awards 14. september 1984. Til tonene av "Like a Virgin" ønsket hun å stå på scenen sammen med en levende tiger. Men dyrehagene ville ikke låne ut en tiger til et slikt formål. Istedet kom hun opp med ideen om å framføre låta på toppen av en kjempestor bryllupskake. Ikledd bryllupskjole. Opptredenen skapte akkurat så mye furore som det Madonna hadde håpet, der hun etterpå ble behørig omtalt i media.

Videoen til låta ble spilt inn i Venezia, Italia. Med et av de største budsjettene for en musikkvideo som hadde vært til da. Som sedvanlig på denne tiden gjorde hun sitt ytterste for å provosere publikum. Og med bruk av bønnekjede og krusifiks, samtidig som hun på en vampete måte ålte seg rundt på en kanalbåt, fikk hun reaksjoner fra den katolske kirken. Når hun i et intervju med pornobladet Penthouse hevdet at hun syntes bønnekjeder var sexy, da det var avbildet en naken mann (Jesus) på dem. Senere i karrieren måtte hun gjøre sitt beste for å blidgjøre den katolske kirken. Bl.a. for å få rollen som Eva Peron i filmen "Evita".

Madonna på MTV music awards i 1984.

Plata gikk til topps i både U.S.A., Storbritannia, og en lang rekke andre land (I Norge ble det 6. plass). I U.S.A. solgte den hele 8 millioner eksemplarer, mens i resten av verden solgte den 4 millioner.

Singelen "Like a Virgin" som også ble gitt ut i november 1984, gikk samme vei. Bl.a. gikk den til toppa i Australia. I tillegg begynte de gamle låtene fra 1. albumet hennes å gjøres seg gjeldende høyt på listene.

"Like a virgin" ble den mest solgte singelen i U.S.A. i 1985, mens "Into the Groove" ble den 4. mest solgte. I tillegg ble også "Material girl (1.plass), "Dress you up" (5. plass) og "Angel" (5.plass) gitt ut på singel i U.S.A. "Material Girl" gikk også til topps i Australia. I videoen til låta hadde de kledd opp Madonna som en etterligning av Marilyn Monroe, en av Madonnas forbilder. I tillegg var handlingen i videoen med de dresskledde mennene som løfter Madonna, hentet fra Monroe filmen "Gentlemen prefer blondes".

Madonna hadde som nevnt store ambisjoner for seg selv på filmlerretet. Og en måte å bli lagt merke til hos de rette folkene i filmbransjen, var å lage låter som ble store filmhits. Til filmen "Vision quest" skrev Madonna 3 låter, der "Crazy for you" (sammen med Jon Lind og John Bettis) og "The Gambler" ble tatt med i filmen. Selv hadde hun en mindre rolle som nattklubbsanger i filmen. Den vakre balladen "Crazy for you" gikk til topps i U.S.A. i mars 1985. Den gikk også til topps i Australia, Canada, og Japan. "The Gambler" ble ikke gitt ut på singel i U.S.A. Men ble i stedet en stor hit i Storbritannia, med 4.plass. På de britiske øyer hadde hun hele 7 topp 5 hiter i 1985.

Madonna hadde også ønske om å være med i dansefilmen "Footlose", men det ble det ikke noe av.

U.S.A. var preget av Madonnamania på denne tiden. Hun syntes å være overalt. I filmer, på TVen, på postere, på forsiden av alle slags magasiner, diskoteket, radioen, og ikke minst i de millioner av hjem som hadde en platespiller eller kassettspiller. Hun var også å se på scener rundt om, da hun i 1985 dro på verdensturnekalt "The Virgin Tour", sammen med Beastie Boys. Der de sammen gjorde 39 opptredener i U.S.A. Produsent Nile Rodgers fastslo at vi alle nå levde i "Madonna World". Som en beskrivelse av den enorme populariteten hun opplevde. 

For å være i stand til å gjennomføre turneen der dansing var en viktig del av sceneshowet, var Madonna opptatt av å trene jevnlig. Noe hun bl.a. gjorde ved å svømme 1.8 kilometer hver dag.

Madonna deltok også på støttekonserten Live Aid  for sultende i Etiopia 13. juli 1985. På JFK stadium i Philadelphia framførte hun "Holiday", "Into The Groove" og "Love Makes The World Go Round". Hun opptrådte også sammen med Thompson Twins da gjorde en cover av Beatles' "Revolution". Selv om "Love Makes The World Go Round" var skrevet for Live Aid var den også tenkt som en mulig førstesingel fra det neste studioalbumet.

    

Madonna på scenen sammen med Thompson Twins i Philadelphia

  Madonna med sine dansere og musikere backstage på Live Aid.

Nå begynte hennes gamle synder å komme fram i lyset, bl.a. den halvpornografiske filmen "A Certain sacrifice" fra 1979, og noen nakenbilder som ble tatt i 1977 da hun manglet penger. selv om Madonna mislikte det, hadde det ikke det ikke betydning for karrieren hennes. Med imaget hennes passet det nesten inn. På hennes fødselsdag 16. august 1985 giftet hun seg også med den beryktede filmstjernen Sean Penn. I det som var en av de store media begivenhetene det året. Bryllupet ble holdt på en fjellklippe på Point Durne, i Malibu. Malibu ble også bosted for det nygifte paret, noe som ble en utfordring for Madonna, som savnet New York og vennene der.

Etter mye turbulens ble ekteskapet avsluttet i 1989. Allerede i 1987 hadde ryktene begynt å gå om en mulig skilsmisse.

Madonna smilende sammen med Sean Penn mens de ennå var forelsket i hverandre.

I 1985 startet hun også et samarbeid med Patrick Leonard (Roger Waters, Elton John, Jeff Beck). Han produserte og spilte på hennes neste album "True Blue". I tillegg til at han skrev låter som "Live To Tell", "La Isla Bonita", "Where's The Party", og "Love Makes The World Goes Round". Nile Rodgers hadde gjort en god jobb på "Like A Virgin", men forretningskvinnen Madonna syntes han tok seg for godt betalt, og ville ha bedre styring med utgiftene på denne plata.

"La Isla Bonita" var en låt Leonard hadde skrevet litt tidligere. Det var meningen at Michael Jackson skulle spille den inn, men han avviste den. Den ble derfor tilbudt til Madonna i stedet. Hun endret teksten på låta, noe som ga henne kredit som låtskriver på "La Isla Bonita". Bl.a. la hun inn flere spanske ord, for å uttrykke stemningen i låta. Bruken av spansk i låtene, var noe Madonna kom til å gjøre flere ganger i årene som fulgte.

Stephen Bray var også fortsatt med som låtskriver ("True Blue", "Jimmy, Jimmy") på "True Blue" albumet. Han hadde besøkt Madonna flere ganger i Malibu for å muntre henne opp. Og mens han var der satte de seg også ned og skrev låter sammen. Bray kom opp med melodier som Madonna laget tekster til. 'True Blue' var et uttrykk Sean Penn brukte hele tiden, og som inspirerte Madonna. Stephen Bray: "Whatever she is going through, that's what inspires her. At the time she was in love, so that's what the record became about." Musikalsk var "True Blue"-låta inspirert av Motown, og 60-tallets jentegrupper. 

Madonna spilte videre på sin sex-appeal i videoen "Open your Heart".

"Live To Tell" ble gitt ut som 1. singel fra plata i mars 1986. Patrick Leonard hadde skrevet den på et tidligere tidspunkt, der den var tiltenkt soundtracket til filmen "Fire With Fire", men produsentene hadde vendt tommelen ned. Han tilbød den derfor til Madonna i stedet. Og hun likte låta umiddelbart, og mente den ville egne seg i ektemann Penns film "At Close Range". Hun skrev tekst til låta umiddelbart, etter å ha hørt den i Leonards studio for første gang. Hun gjorde også kun et opptak av vokalen som ble brukt på "Live To Tell". Patrick Leonard: "She wrote the lyrics to 'Live To Tell' right there on the spot. Sang the demo once, and left with the cassette."

Patrick Leonard

I tillegg til å gå til topps i U.S.A. nådde "Live To Tell" førsteplass i land som Storbritannia, Canada, Chile, Japan, Italia, og den felleseurpeiske listen. I Norge ble det 2. plass.

Albumet "True Blue" som ble gitt ut i juli 1986 ble en enda større suksess enn "Like a Virgin", der den gikk til topps i både Storbritannia, U.S.A. og en lang rekke andre land, slik som Brasil, Chile, Canada, Frankrike, Tyskland, Nederland, Australia, Finland, Italia, New Zealand, Spania,  og Sveits. I Norge ble det 2. plass. Til sammen gikk plata til topps i hele 28 land.

I U.S.A. solgte albumet "True Blue" 4 millioner kopier alene. Med årene har den solgt i hele 25 millioner eksemplarer, som det mest solgte albumet på 80-tallet av en kvinnelig artist.

 Albumet "True Blue" fra 1986.

Albumet var dedisert til: "My husband, the coolest guy in the universe". Og den store forelskelsen Madonna opplevde på den tiden ble som en rød tråd gjennom plata. 

Både i U.S.A. og Storbritannia resulterte albumet i 3 nr. 1 hits. I Storbritannia med singlene "True Blue", "La Isla Bonita" og "Papa Don't Preach". Sistnevnte låt gikk også til topps i Australia (5 uker) og Norge.

"Papa Don't Preach" var skrevet av en Brian Elliot, og var opprinnelig ment for en ny lovende artist kalt Christina Dent som var på samme selskap som Madonna. Men en ansatt hos Warner fikk overtalt Elliot til heller å gi låta til Madonna, som endret teksten akkurat nok til å bli kreditert som låtskriver sammen med Elliot.

I USA gikk Madonna til topps med singlene "Live To Tell", "Papa Don't Preach" og "Open Your Heart". Sistnevnte låt var skrevet av Gardner Cole og Peter Rafelson, og het opprinnelig "Follow Your Heart". Den var tilbudt artister som Cyndi Lauper og The Temptations, uten at de hadde latt seg overbevise. Men Madonnas manager Freddy DeMann så potensialet i låta, og lot Madonna høre den. Og etter at hun og Patrick Leonard hadde bearbeidet, og omdøpt den til "Open Your Heart", endte den opp som nok en storhit med Madonna.

Det ble laget en vågal musikkvideo til "Open Your Heart" som var egnet til å sjokkere.

Madonna beviste dermed for 3. året på rad at hun var den aller største av de kvinnelige artistene. Og plata endret henne fra å være et popidol til å bli et popikon, respektert av både platekjøpere og musikkritikere. Mens de foregående platene ble avskrevet som tenårings pop à la Sandra, ble "True Blue" regnet som en av tiårets beste album. Alle lot seg sjarmere av denne allsidige popplaten med de flotte melodiene. Teksten i "Papa Don't preach" ble også gjenstand for mange dypsindige betraktninger. 

I Norge ble Dagbladet journalisten Karin Westrheim svært lite populær hos norske Madonna fans da hun slaktet "True Blue" albumet. I anmeldelsen fokuserte hun mer på hvilken effekt Madonnas kropp hadde på unge gutter, enn på selve musikken. Noe hun har fått hørt igjen i ettertid, særlig ettersom "True Blue" i dag regnes som en popklassiker.  

 Imagemessig framstod Madonna som mere moden. Borte var alle smykkene og det andre 'dingeldangelet'. Madonna: "I got sick of wearing tons of jewellery - I wanted to clean myself off." Nye inspirasjonskilder i klesveien var 'old-school Hollywood', med Marilyn Monroe og James Dean.

Blant de mange som deltok på innspillingen av "True Blue" var perkusjonisten Paulinho da Costa, som deltok på 'alle' kjente amerikanske album fra 80-tallet. Michael Jackson inkludert. Siedah Garrett som er kjent for å ha skrevet "Man In The Mirror" og sunget på Jacksons "I Just Can't Stop Loving You" koret på albumet, noe også Richard Marx - som fikk sitt gjennombrudd like etter - gjorde.

En låt som ble spilt inn til "True Blue" albumet, men som ikke ble ansett sterk nok til å være med, var fengende "Each Time You Break My Heart". Den var skrevet av Madonna og Stephen Bray. Låta ble i stedet gitt til engelskmannen Nick Kamen, som nettopp hadde blitt verdenskjent gjennom en Levis-reklame. Madonna hadde uttrykt sin begeistring for ham, og lovt å produsere et album med Kamen. Dessverre for Kamen ble det med denne ene låta, en låt som ble en stor hit i mange land. Bl.a. med 4. plass i Storbritannia. 

 Madonna og Nick Kamen i studio.

Filmene "Shanghai Surprise" og "Who's That Girl?" fra 1986 og 1987 ble langt fra like populære som "Desperately Seeking Susan". Selv om Madonna hadde en høy stjerne, var ikke folk interessert i å se henne på kino. Men tittellåta fra filmen "Who's that Girl?" gjorde det likevel veldig bra, med 1. plass på begge sider av Atlanteren. Et album fra filmen ble også gitt ut i 1987, som også gjorde det brukbart på listene. Hun gjennomførte også en verdensturne kalt "Whos that girl tour", med start i juni 1987.

Samme år ble det også gitt ut et remix-album kalt "You Can Dance" som fokuserte på låtene fra hennes første år som popstjerne. Plata nådde topp 5 i Storbritannia. 1988 var et rolig år for Madonna etter flere begivenhetsrike. Første halvdel av året deltok hun i Broadway musikalen "Speed the Plow".

11. september 1988 stilte hun opp gateløpet "Race Against time", sammen 2 millioner! andre løpere verden over, der inntektene gikk til hungersrammede barn.

Madonna fikk testet formen i "Race against time"

I 1989 var Madonna tilbake for fullt med det ambisiøse albumet "Like A Prayer". Hvor hun gikk fra funk og dance inspirert musikk i "Express yourself" og "Keep it together", til sakrale, betroende tekster i "Oh Father" og "Like a Prayer". Plata var også svært  personlig, der Madonna minnet sin mor ("Promise to try"). Hele plata var ment som en hyllest til moren. Madonna: "My mother who taught me to pray." Hun omtalte også bruddet med Sean Penn i "Till Death Do Us Part".

Igjen var både platekjøperne og kritikerne enig om at Madonna hadde laget en moden, god plate. Plata og singelen "Like a Prayer" gikk til topps i både Storbritannia og U.S.A. I Norge ble dette hennes første topplassering på VGs albumliste, der den toppet i 5 uker. Singelen "Like a prayer" gikk bl.a. til topps i Sveits, Australia og Sverige. I Tyskland og Frankrike nådde den 2.plass.

Mange mener albumet "Like a prayer" er selve mesterverket i Madonnas plateproduksjon. Og en plate som ofte figurerer på lister over de beste albumene som ble gitt ut på 80-tallet. 

Det faktum at hun heter Madonna, og at hun på denne plata tok i bruk kristne symboler, gjorde at mange lurte på om hun var religiøs. Men i ulike intervjuer har hun avkreftet at hun har noe spesielt forhold til den katolske kirken, og tro generelt. Det handler nok mer om at den kristne tro er endel av hennes barndomsminner, som hun har hentet fram på ulike måter som artist i voksen alder. Det var først når hun kom til New York at hun skjønte at Madonna navnet ga folk assosiasjoner til Bibelen. Madonna: "I never came aware that it was such an unusual name until I moved to New York, and started getting my name on programmes. People assumed it was a stage name."

I videoen til "Like a Prayer" framstod hun som en ekte italiensk Madonna. Med en svart Jesus skikkelse, og brennende kors var videoen egnet til å sjokkere, noe den også gjorde. Madonna var med 4 millioner solgte eksemplarer av "Like a Prayer" på høyden av sin karriere. Selv om hun har holdt det gående fram til idag, har ikke platene hennes fått den samme oppmerksomheten som trioen "Like a Virgin", "True Blue" og "Like a Prayer". Selv om "Ray of Light" fra 1998 er nære. Det skulle også gå noen år før Madonna igjen ga ut et studioalbum. For i årene som fulgte ble Madonna opptatt med andre ting.

Madonna gikk tilbake til sine katolske røtter på "Like a Prayer", men klarte likevel å sjokkere igjen.

På låta "Love song" sang hun sammen med et annet stort popnavn på denne tiden, nemlig Prince. Noen år tidligere hadde hun kommet litt skjevt ut i forhold til ham, da hun ble invitert backstage til ham, under en konsert i San Francisco. Madonna: "Well, time to go visit the midget (myggen)." Heldigvis tok ikke Prince den uttalelsen for tungt. Senere har Madonna vært mer positiv til ham, da hun også så likhetstrekk mellom ham og seg selv. Bl.a. at de kom fra ødelagte hjem, og begge var fra midtvesten i U.S.A. Madonna: "I can relate to him. He has a chip on his shoulder. He's competetive, from the mid-west, a screwed-up home, and he has something to prove." Prince spilte også gitar på to av låtene på "Like a Prayer".

I 1990 ga Madonna ut soundtrack plata "Dick Tracy: I'm Breathless" hvor hun også hadde en rolle i filmen, om den gamle 480-talls tegneseriehelten. Madonna hadde på denne tiden en affære med Warren Beatty som spilte Dick Tracy i filmen. Plata og filmen var av det forglemmelige slaget. Med et unntak, låta "Vogue". Jeg tror ikke den var med i filmen, da den er fjernt fra det 480-talls soundet som ellers preger plata. For der "I'm Breathless" plata er intetsigende, er "Vogue" spennende, fengende, rytmisk dansbar, elegant.. m.m. Låta fortjener de superlativene den kan få. For dette er etter de flestes mening noe av det beste Madonna har sunget. Og suksessen lot heller ikke vente på seg. Singelen gikk til topps i Storbritannia, Europa (som helhet), U.S.A., Canada, Japan, og Norge (3 uker) for å nevne noen land der den gikk til topps. Låta var en hyllest til den homofile kulturen.

 

Madonna klarte å sjokkere igjen i videoen til "Vogue", og den påfølgende turneen.

Og dermed lå alt til rette for en salgsuksess av dimensjoner da hun etter 7 år på listene kunne presentere en av de sterkeste "Greatest Hits" platene som er gitt ut, med "The Immaculate Collection" fra 1990. Med Madonna's mange store hits, var det mye bra å velge i da hun skulle sette sammen denne platen. Og til dags dato har den solgt utrolige 10 millioner eksemplarer. Enda den ikke klarte bedre enn en 2. plass i U.S.A. I Storbritannia og Tyskland gikk den til topps. Det var to nye låter på samlingen i "Justify my Love" og "Rescue Me", som begge ble store hits. Førstnevnte var skrevet og produsert av Lenny Kravitz. Til låta var det laget en provoserende video med seksuelle overtoner. I 1990 dro Madonna også på en turne kalt "Blonde Ambition Tour". Til turneen ble det laget en dokumentar som ble til film våren 1991. Og for første gang opplevde Madonna at en film hun deltok i ble en suksess, og fikk gode kritikker i pressen. 

Rundt 1990 gikk det rykter om en romanse mellom de to største popstjernene i tiden - Michael Jackson og Madonna. Og ifølge et intervju Madonna gjorde i 2016 var ryktene sanne. Hun fortalte at det var hun som hadde tatt initiativ, og at han ble medgjørlig etter et glass med chardonnay. Madonna: "He was a willing accomplice. I did get him to sort of loosen up with a glass of chardonnay. And it worked wonders."

Forholdet mellom de to fikk en brå slutt da Madonna kritiserte Michael offentlig for imaget hans, bl.a. med bruk av nagler på klærne - Michael var rasende. Madonna delte heller ikke Michaels barnslige interesser, slik som å besøke Disneyland.

 Madonna og Michael Jackson hadde en kortvarig affære rundt 1990.

I 1991 gikk "Holiday" inn på topp 10 i Storbritannia for 3. gang!! Første gang i 1984, så i 1985, og (foreløpig) tilslutt i 1991. Med plasseringene 6. plass, 2. plass, 5. plass. Noe som er imponerende, og som på mange måter gjør "Holiday" til en ekte klassiker.

Madonna nådde også 1. plassen på listene i U.S.A., Canada og Japan i 1992 med balladen "This Used to be my Playground" fra filmen "A League of their Own". Madonna hadde en mindre rolle i den filmen. Større oppmerksomhet det året fikk hun da hun ga ut boka "Sex". En smakfullt innbundet bok med myk pornografiske bilder av Madonna, gjort på en kunstnerisk måte. Også kjendiser som Vanilla Ice, Naomi campbell og Isabella Rosselini var avbildet lettkledd i boken. Som "ventet" ble boka slaktet. Men solgte brukbart likevel.  

Boka ble en passende forsmak på det som skulle bli det første studioalbumet på 3 år. "Erotica" ble gitt ut på høsten 1992. Men uten det jubelkoret som de to foregående studioalbumene ble møtt med av kritikere og publikum. Den gikk "kun" til 2. plass i Storbritannia og U.S.A. Men solgte likevel brukbare 2 millioner kopier, verden over. I Norge ble det kun en 11. plass. Selv om albumet ikke holdt som helhet, hadde den likevel flere fine enkeltspor som "Rain", "Deeper and Deeper" og "Bad Girl". Hun oppnådde flere topp 10 plasseringer fra plata, men ingen som gikk til topps, verken i U.S.A. eller Storbritannia. Noe som var første gang siden debutplata "Madonna". 

I april 1994 ga hun ut singelen "I'll remember" som var hentet fra filmen "With honours". 2. plass i U.S.A. og 7. plass i Storbritannia ble resultatet.

Madonna tok det litt penere på det neste albumet "Bedtime Stories" fra oktober 1994. Der det på det foregående albumet tilsynelatende var heftig sex som var tingen, er det en påkledd, yndig Madonna på sengekanten vi treffer denne gangen. Låtene er også mer mainstream og stillferdig. Og jevnt over av høyere kvalitet enn på forgjengeren. Igjen ble det en 2. plass på begge side sider av Atlanteren. Og 2 millioner solgte kopier totalt. I Norge nådde den ikke listene i det hele tatt. 

På "Bedtime stories" hadde hun fått hjelp av lydmagikeren til islandske Bjørk, Nellee Hooper. Han og Bjørk skrev låta "Bedtime story" sammen med Madonna. Den største hitèn fra plata ble "Take a Bow". Den klarte kun en 16. plass i Storbritannia. Men i U.S.A. gikk det mye bedre. 7 uker på toppen av listene, og den mest solgte Madonna singelen der borte noensinne ble resultatet. Kanskje noe overraskende for en såpass rolig og anonym låt. Selv om den selvfølgelig er veldig fin. 

Fra å gjøre seg bemerket med dansevennlige, kjappe låter. Hadde Madonna på slutten av 80-og begynnelsen på 90-tallet gått mer og mer over til å synge rolige låter. Slik som "Take a Bow". Derfor var det passende at den 2. samlingen med populære låter fokuserte på balladene hennes. "Something to Remember" fra 1995 inneholdt store hits som "Crazy for You", "Take a Bow", "You'll see", "I'll remember" og "Live to Tell". Den inneholdt også 3 helt nye låter med bl.a. "I want you". Som var spilt inn med hjelp fra trip-hopèrne i Massive Attack. Samlingen ble en måtelig suksess med en 6. plass i U.S.A. og 3. plass i Storbritannia. 

Noen mener også at den pyntelige stilen på "Something to remember" og "Bedtime stories", og en generelt mer voksen væremåte var gjort med tanke på Madonna sterke ønske om hovedrollen i filminnspillingen av Andrew Lloyd Webber's musikal "Evita". Etter en viss lobbyvirksomhet, som inkluderte et følelsesmessig brev til regissør Alan Parker om hvorfor akkurat hun burde få rollen, ble  Madonna valgt ut til å spille den argentinske landsmoderen Evita Peron. Sammen med Antonio Banderas, Jonathan Pryce og Jimmy Nail gjorde Madonna en flott figur. Til både kritikernes og kino gjengernes glede. For filmen ble en suksess. Også soundtracket til filmen gjorde det bra med en 1. plass i Storbritannia, og 2. plass i U.S.A. i 1996, og 5 millioner solgte kopier totalt. "Don't cry for me Argentina" ble en topp 10 hit begge steder. I tillegg til låtene fra 780-talls versjonen av "Evita", var det laget en ny låt som het "You must love me", som også ble gitt ut på singel med Madonna på vokal.

Madonna blir her instruert i rollen som Eva Peron i filmversjonen av "Evita".

Madonna håpet å få en Oscar for rollen, men endte opp med en Golden Globe. Like etter at innspillingen var ferdig kunngjorde Madonna at hun skulle føde en jente. Barnet ble hetende Lourdes. Madonna bodde sammen med barnefaren da Lourdes ble født, men hun fant etter hvert ut at hun klarte seg uten ham. 

Selv om Madonna var blitt mor, hindret det henne ikke i å fortsette å lage plater. På sitt neste album "Ray of Light" samarbeidet hun med den anerkjente techno produsenten William Orbit (Erasure, Sting, Prince, The Human League m.m.). Og det betydde nok et stil skifte for den etter hvert voksne damen. Fra mainstream pop gikk det nå over til pulserende elektro pop, med inspirasjon fra trip hop. Til manges overraskelse fungerte det veldig bra. "Ray of Light" ble den første kritiker favoritten siden "Like a Prayer" fra 1989. Og den solgte også bra med en 1. plass i Storbritannia, Tyskland, Canada, og Europa(under ett). I U.S.A. ble det en grei 2. plass. Til sammen solgte plata 4 millioner kopier. Den inneholdt store hits som den vakre og velproduserte "Frozen", "Ray of Light", "The Power of Goodbye" og "Drowned World". Og den ble også den første Madonna plata som toppet VG-lista. Noe som var overraskende da de foregående ikke hadde solgt noe særlig i Norge. 

1999 ble et roligere år for Madonna. Men hun fikk likevel en stor hit med låta "Beautiful Stranger" fra filmen "The Spy who shagged me" med Austin Powers (alias Mike Myers). I U.S.A. ble det en litt skuffende 19. plass, mens i Storbritannia ble det 2. plass. Til topps gikk den i land som Canada, Finland, Italia, Japan, og Sør-Afrika.

Etter mer enn 25 suksessrike år i musikkbransjen, som en anerkjent artist, var det i 1999 tid for andre artister å lage en hyllestplate til Madonna. "Virgin Voices Vol. 1: A Tribute To Madonna" inneholdt bidrag fra artister som Heaven 17, Berlin, Information Society og Dead or Alive. I 2000 ble denne plata fulgt opp med  "Virgin Voices: A Tribute To Madonna Vol. 2". Denne gang med bidrag fra navn som Ofra Haza, A Flock of Seagulls, og Sigue Sigue Sputnik.

          

Virgin Voices: A Tribute To Madonna, Vol. 1 & 2

I 2000 var Madonna tilbake for fullt med nytt album, sønn og ektemann. Hun hadde truffet den engelske filmprodusenten Guy Ritchie som på denne tiden hadde gjort seg kjent gjennom filmer som "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" og "Snatch". De giftet seg til stor media interesse på Skibo Castle i den lille skotske byen Dornoch. Sammen fikk de samme år sønnen Rocco. Madonna har eiendommer både i Storbritannia og Amerika. Men med engelsk ektemann tilbrakte hun mer tid i Storbritannia, på sitt store gods.

Madonna lykkelig sammen med sin ektemann Guy Ritchie.

Albumet "Music" kom ut i september 2000, og det var tydelig at Madonna ønsket å spille videre på suksessen fra "Ray of Light". For igjen var William Orbit hyret inn som styrmann. Noe som igjen resulterte i et elektronisk, tidsriktig lydbilde. Også folka bak Air og Daft Punk hjalp til på plata. Og det var tydelig at det var dette folk ville ha. For plata gikk til topps i Storbritannia,  U.S.A., Tyskland, Frankrike, Canada og Norge. Også singelen "Music" gikk til topps i Storbritannia, U.S.A. og Norge. Madonna konstituerte sin stilling som den store popdronningen, i en tid der hun ble utfordret av nykommere som Britney Spears og Christina Aguilera. Noe som var imponerende, etter så mange år på topp. 

I tillegg til alt dette hadde Madonna en stor hit i 2000 med coverversjonen av Don McLean's "American Pie" som gikk til topps i Storbritannia, Tyskland, Japan, Australia og Norge.

I 2001var det tid for "Greatest Hits 2". Som overmodne epler, var det igjen tid for å høste av Madonna's frukter iform av store hits. Og samle dem på en samleplate. Og som på "Immaculate Collection" var det mye bra å velge blant. Men den ble likevel ikke noen stor suksess. En 2. plass i Storbritannia var den eneste plasseringen som var å glede seg over. 

I 2002 fikk Madonna æren av å lage musikk til James Bond filmen "Die another Day". Og med sitt elektroniske lydbilde, og Madonnas nesten computeraktige stemme, var dette en James Bond låt ulikt alt det som hadde vært laget før. Låta nådde topp 10 på de største platemarkedene.

Den var også å finne på det foreløpig siste albumet fra Madonna "American Life" fra 2003. Et album som viste en politisk side av Madonna. Der hun fra sitt bosted i Storbritannia tok et slags oppgjør med U.S.A. Kledd i en beret som kan gi assosiasjoner til en militæruniform. Tekstene var så sterke at plata ble belønnet med en advarsel om at plata inneholdt upassende ord. ("Parental Advisory"). 

Plata var ikke fullt så elektropreget som de to foregående. Med blant annet en mer utstrakt bruk av gitarer. Og igjen ble det klaff med 1. plass i Storbritannia, U.S.A. og Norge. Men singlene fra albumet floppet i U.S.A. Mens i Storbritannia klarte tittellåta 1. plass, og singelen  "Hollywood"  2. plass. 

I 2003 sang også Madonna duett med ungpikehelten Britney Spears i låta "Me against the Music". Men den slo ikke an i U.S.A. I Storbritannia og Europa gikk det som "vanlig" bra med høye plasseringer. På MTV's Music award sjokkerte Madonna med å kline med Britney Spears på scenen.

45 år gammel men fortsatt glad i å sjokkere.

I september 2005 var hun klar med en ny singel i "Hung Up". En fengende danselåt som hadde mye 880-talls feeling i seg. Keyboardriffet i bakgrunnen var hentet fra ABBAs hit "Gimme Gimme Gimme". Madonna sendte en budbringer ens æren til Sverige med et brev der hun ba om tillatelse til å sample låta. Ulvaeus / Andersson er kjent for å være svært restriktiv når det gjelder sampling av ABBAs låter. Men Madonna ville de gjerne låne bort materiale til. Benny Andersson uttalte til Sunday Telegraph: "We admire Madonna so much and always have done. She has got guts and has been around for 21 years. That is not bad going. Hung Up is really good. If it wasn't any good we would not have said yes. It is a wonderful track-100 per cent solid pop music". Svært hyggelig ord fra en av popens store komponister.

I november 2005 var også et nytt studioalbum kalt "Confessions on a dancefloor" klar for butikkhyllene. Plata fikk flott kritikk i blant andre VG da den kom. Og som navnet indikerer, er dette en hyllest til dansegulvet. Med sugende house og fengende disco, smeltet sammen i glitrende popmusikk. På slutten av plata hadde hun funnet plass til mer tradisjonell pop, i låter som "Isaac", "Push" og "Like It Or Not".

Salgsmessig gikk det bedre enn noen gang før. I Storbritannia gikk både albumet og singelen "Hung Up" til topps. Det samme gjorde de i Norge og Canada. I hjemlandet U.S.A. gikk albumet til topps, mens singelen nådde 7. plass på Billboard. Ellers gikk "Hung up" til topps i land som Tyskland, Australia, Sveits, Østerrike, Frankrike, Nederland, Sverige og Finland (det var sikkert flere).

En sprek dame på 48 år. Madonna i videoen til "Hung Up".

I mars 2006 gikk også singelen "Sorry" til topps på de britiske listene. I Norge og Canada ble det 2. plass for singelen. 

Medias interesse for Madonna har veldig ofte dreid seg om utenom musikalske ting. Slik som hennes til tider turbulente forhold til ektemannen Guy Ritchie. Eller når hun i bladet NME ble kåret til verdens mest sexy person.

I mai 2006 fikk Madonna mye omtale i media, da hun som endel av sceneshowet på en konsert i Roma tilsynelatende lot seg henge på et kors. Noe som naturligvis skapte furore i blant troende i Italia. Fader Manfredo Leone i Romas Santa Maria kirke mente dette vitnet om manglende respekt ,og om dårlig smak. Også jøder og muslimer reagerte på dette. Bedre ble det ikke da det på konserten også ble vist bilder av Paven og Fascist lederen Mussolini sammen. Enkelte katolske kirkeledere mente Madonna burde bli ekskludert fra kirken etter dette. 

Madonna på sin side lot seg ikke rokke, og beholdt elementene i sceneshowet på senere konserter.

I juni 2006 ble liveplata "I'm going to tell you a secret" gitt ut. Pakningen inneholdt både en CD og en DVD. Men for de som gledet seg tilå høre Madonna framføre sanger fra den siste plata, ble skuffet. Da det her dreide seg om opptak gjort i september 2004. Altså lenge før "Confessions on a dance floor" ble gitt ut.  Likefullt gir cdèn og DVDèn et fint innblikk i hva Madonna stod for på denne tiden. Salgsmessig ble ikke dette den store suksessen.

Bedre gikk det med singelutgivelsen av "Confessions" låta "Get Together". Den ble en topp 10 hit i Storbritannia i august 2006.

I oktober 2006 fikk Madonna en del oppmerksomhet i media da hun adopterte et barn fra det Afrikanske landet Malawi. Barnet som het David ble hentet til London under beskyttelse av Madonnas assistenter og vakter. Media brukte mye spalteplass på barnets far og de Malawiske myndighetene som naturlig nok var involvert i adopsjonen. Davids mor døde kun en uke etter at han ble født. Fra før av har Madonna barna Lourdes og Rocco.

I oktober 2006 var Madonna tilbake på listene med singelen "Jump". Mens hun på "Hung Up" hadde samplet fra ABBA hadde hun her blitt inspirert av Pet Shop Boys' kjente låt "West End Girls".

Deretter ble det stille fra Madonna en periode før låta "Hey you" ble gjort tilgjengelig i mai 2007. Først og fremst gjennom nedlasting på MSN. Microsoft som står bak MSN lovte å gi 0.25 dollar til Alliansen for klima beskyttelse for hver nedlasting som ble gjort. Låta var også tilgjengelig gjennom Itunes mot betaling. "Hey you" som var skrevet i samarbeid med Pharrell Williams fra The Neptunes, var Madonnas bidrag til Live Earth bevegelsen, som holdt konsert den 7. juli 2007 på Wembley i London. En konsert også Madonna stilte opp på. Det ble også gitt ut en samleplate i den forbindelsen.

"Hey you" singelen.

Ellers er Madonna opptatt med innspillingen av filmen "Filth and wisdom", der hun for første gang selv har regien.

I 2007 deltok Madonna også på Annie Lennoxs album "Songs Of Mass Destruction", som nådde en 7.plass i Storbritannia i oktober 2007. Her bidro hun på låta "Sing", som senere ble gitt ut på singel.

I februar 2008 fikk Madonna (igjen) endel oppmerksomhet i media, da hun stilte opp på Filmfestivalen i Berlin. Anledningen var at hun hadde produsert sin første spillefilm, kalt "Filth and wisdom". På samme tid kunne hun også presentere dokumentaren "I am because we are", som hun stod bak.

I april 2008 ble Madonnas neste album kalt "Hard candy" lagt ut for salg.

Som produsent hadde hun fått med seg Justin Timberlake, Timbaland, og Pharrell Williams, tre av de største produsentnavnene på denne tiden. Blant låtene på plata var "Candy Shop" og "The Beat Goes On". På sistnevnte låt var popstjernen Kanye West gjest. "Hard candy" ble det siste albumet Madonna gjorde på Warner records. I oktober 2007 ble det kjent at Madonna hadde skrevet under på en 10 års kontrakt med konsertarrangøren Live Nation verd 700 millioner kroner, noe som ble sett på som nok en spiker i kista for de tradisjonelle plateselskapene. Live Nation hadde fram til da ikke drevet med plateutgivelser, men istedet konsentrert seg om konsertarrangementer, promotering og merchandise. Madonna ble selskapets første plateartist. Som en avslutning på avtalen med Warner vil det bli gitt ut nok en samleplate med Madonna rundt juletider 2008.

Allerde i mars ble singelen "4 minutes" lagt ut for salg. Låta var en duett med Justin Timberlake. Han hadde også vært med og skrevet den, i tillegg til å ha produsert den. I hjemlandet U.S.A. ble utgivelsen en fiasko, med 68.plass, mens i Storbritannia ble det 5.plass. I Norge gikk singelen helt til topps på VG-lista.

I forbindelse med utgivelsen av singelen uttalte Madonna overfor bladet WENN at hun syntes det i starten var vanskelig å skrive låter sammen med den 23 år yngre poptjernen. Da hun ikke visste hva hun kunne forvente fra ham. Hun syntes også det var vanskelig å være ærlig overfor ham. Madonna: "Det er litt pinlig. Du kjenner dem ikke egentlig og du føler deg litt nervøs og skremt. Når du skriver musikk avslører virkelig noe om deg selv, og hvis du ikke kjenner noen, føler du deg litt flau." Heldigvis hadde han det på samme måte, og underveis i plateinnspillingen fant de to kjemien.

For å lette stemningen i studio, hadde produsent Pharrell Williams med seg opptil flere lykkeobjekter, deriblant noen Mikke Mus tøfler som ifølge Madonna skal ha betydd mye for albumet.

Madonna med Justin Timberlake.

Tidlig i 2008 gikk det nye albumet under navnet "Licorice" (betyr lakris), men muligens mente noen smarte sjefer at det ordet ville bli vanskelig å forstå for mange, så det ble endret til "Hard candy". Også coveret til plata ble endret til et mer glorete enn den første utgaven som var mer stilfull.

Musikalsk var plata en fortsettelse av "Confessions..", med dansbar hio hop/dance musikk. Muligens med en mer "urban feel" enn forgjengeren. Selv om mange kritikere hadde vært kritisk til singelen "4 minutes", var de fleste langt mer positiv til albumet "hard candy". I Norge fikk plata hardere medfart, der 2ère og 3ère på terningen, var gjengangere. Adressa mente dette var "slappe søtsaker", mens Bergens tidende omtalte plata som "harskt snop". Dagbladets Sigrind Hvidsten var heller ikke nådig i omtalen av plata: "Låtene glir umerkelig sammen til en grå rytmemasse, fra tid til annen punktert av et småoriginalt produksjonstriks."

        

De to utgavene av den nye Madonna plata: "Licorice" og "Hard candy".

Salgsmessig gikk det imidlertid svært bra, med 1.plass i 27 land. Bl.a. i U.S.A. Canada, Storbritannia, Irland, Australia, Tyskland, Italia, Frankrike, Japan, Nederland, Portugal, Sør-Afrika, Sverige, Spania, Finland og Slovakia. I Norge ble det 2.plass, bak Kurt Nilsen. I Storbritannia ble dette hennes 10. nr.1 album. En prestasjon bare Beatles og Elvis hadde klart før henne.

I 2008 ble Madonna endelig innlemmet i Rock'n roll hall of fame.

I juni 2008 spekulerte flere ukeblader og nettsteder i at Madonna og hennes mann Guy Ritchie skulle skilles. De mer seriøse aktørene i media hadde imidlertid ikke skrevet noe om en kommende skilsmisse mellom de to profilerte personene. Derimot ble et bilde av en utmagret og sliten Madonna kringkastet verden over, som for å vise hvordan hun var blitt merket av ryktene om skilsmisse. "En god venn" av Madonna skal ha sagt at hun var nedkjørt fysisk og psykisk pga. den siste tids hendelser.

En utmagret og tydelig sliten Madonna i juli 2008.

4. juni 2008 ble "Give it 2 me" gitt ut som 2. singel fra "Hard Candy". Pharrell Williams som var med og skrev "Give it 2 me" deltok i videoen til låta. Som "vanlig" ble låta gitt ut i en rekke singelformat. Som CD singel, Maxicd-singel, dobbel singel, og som 12" vinylsingel (UK). Endel kritikere var negativ til utgivelsen, og den gjorde det heller ikke all verden på listene rundt om. I U.S.A. ble det bare 57. plass, mens i Storbritannia ble det 7. plass. Til topps gikk den i Tyrkia, Nederland, og Polen.

I august 2008 dro Madonna ut på en turne kalt "Sticky & sweet tour", for å promotere "Hard candy" albumet. Turneen startet opp på Millennium stadium i Cardiff, Wales den 23. august, før hun fortsatte videre med ytterligere 14 konserter i Europa. Som oppvarmingsartist på den europeiske delen av turneen hadde hun svenske Robyn. Noe sistnevnte syntes var en stor ære. Robyn: "Å få dele scene med Madonna og få spille for hennes fans, er en stor ære." "Sticky & sweet tour" fortsatte deretter med 28 konserter i Nord-Amerika. Med start den 4. oktober 2008 i East Rutherford, New Jersey.

15. oktober 2008 fikk media den nyheten de lenge hadde ventet på, da det ble kjent at Madonna og mannen Guy Ritchie skal skilles. Etter 8 års ekteskap. Sammen har de tre barn. Det var Madonnas talskvinne Liz Rosenberg som på vegne av paret underrettet pressen om skilsmissen. Ifølge avisen Daily Mail var årsaken til bruddet at de hadde kranglet i lang tid, og at det var Ritchie som tok beslutningen om å ta ut separasjon. Han skal ha irritert seg over at  Madonna brukte for mye tid på trening, og var besatt av å se yngre ut enn hun er.

   

Etter 8 års ekteskap ble Madonna og Guy Ritchie separert.

Beslutningen om å skilles skal de ha vært enig om en stund før det ble kjent.

I tiden etter at skilsmissen ble kjent, kunne aviser og ukeblader meske seg med skittkasting og intime detaljer som de to har lekket til venner og pressen, for å sverte den andre. Ifølge noen mente Madonna at Guy var en lykkejeger som er ute etter pengene hennes. Mens han visstnok skal ha vært irritert over at Madonna hadde et forhold til New York yankees stjernen Alex Rodriquez. Et forhold som skal ha begynt mens Madonna og Guy fortsatt var et par. Rodriquez skulle ifølge avisene være mer positiv til Madonnas Kaballah tro, og ønsket om å hente et barn i Malawi.

Skilsmisseoppgjøret kostet Madonna hele 500 millioner kroner. Liz Rosenberg: "Jeg går ut fra at dette er en av de største utbetalingene i et skilsmisseoppgjør noen sinne."

2008 ble et tungt år for Madonna. Bedre ble det ikke av at broren Christopher Ciccone ga ut boka "Life with my sister Madonna", som Madonna ikke hadde gitt sitt sin godkjennelse til. Og som hun ikke ønsket utgitt. De to hadde siden de var små - og fram til Madonna giftet seg med Guy Ritchie, stått hverandre nært. Men Christopher som er homofil, kom ikke overens med Guy, som han omtalte som homofob. I et intervju med God kveld NorgeTV2 hevdet broren at Madonna var en ensom kontrollfrik. Ifølge ham ble folk som var uenig med Madonna anklaget for å være alkoholikere eller narkomane, og at de burde gå til behandling.

29. januar 2009 kunne norske aviser og TV formidle den gode nyheten om at Madonna kom til å besøke Norge for første gang i sin karriere, den 3. august 2009. På Valle Hovin i Oslo. I forbindelse med hennes "Sticky & Sweet tour". I tiden som fulgte var det mye omtale av Madonna i norske media.

Turneen som skulle promotere Madonnas siste album "Hard Candy", startet i Cardiff, Wales, den 23. august 2008. Etter 16 konserter i Europa gikk turen videre til Nord-Amerika med ytterligere 30 konserter - i oktober og november. Etter 11 konserter i Sør-Amerika var hun tilbake i Europa. 

Konserten i Oslo ble senere flyttet til den 30. august. Pga. en enorm interesse for konserten i Norge med hele 40.000 solgte billetter - solgt ut på kun 34 minutt - ble det bestemt at Madonna skulle gjøre en ekstra konsert i Norge. Den 29. august. De som hadde kjøpt billett til konserten den 30. var misfornøyd med at de dermed ikke ble de første til å oppleve Madonna i Norge. Men heller ikke de som hadde kjøpt billett til den 29. august var like fornøyd - da konserten ble flyttet til den 28. august. Noe som betydde praktiske problemer med hotell og reise for mange. 

Men da Madonna stod på scenen på Valle Hovin 21.20 den 28. august, var nok det meste av dette glemt. Madonna presenterte et forrykende show, i 4 akter. Det startet med noe som ble kalt pimp - en hyllest til moten fra 20-tallet. Dette gikk over i "old school" hvor dansescenen i New York på tidlig 80-tall var tema. En scene Madonna i høyeste grad hadde vært endel av selv. I I 3 akt var det rumensk folk og dance musikk som var tema (gypsy), mens den siste delen av konserten tok seg for rave scenen (fra 90-tallet). 

Madonna på Valle Hovin.

I likhet med på tidligere konserter på turneen, ble framføringen av "Holiday" avbrutt av at Madonnas danser Kento entret scenen ikledd Michael Jackson kostyme. Til vill jubel fra publikum. Han danset til tonene av "Billie Jean" og "Wanna Be Startin' Something". Hvorpå Madonna ropte ut til publikum: "Long live the king". 

Hun mottok hyggelig omtale i norske aviser dagen etter. VG mente det hadde vært 'elektrisk stemning' under konserten.

Med konsert nr. 2 i Oslo først den 30. august, fikk Madonna og følget en fridag i byen, som de brukte på en båttur på Oslofjorden. Dessverre var ikke værgudene med henne denne dagen, så hun tilbrakte det meste av tiden under dekk. Og da hun kom opp var hun ikledd tjukk klaffelue på hodet. Norske journalister hadde fått med seg at Madonna skulle ut på båttur, for da båten la til land stod de klar med sine kameraer. Om de ikke fikk så mange bilder av Madonna, satte de nok større pris på å forevige Madonnas kjæreste på den tiden - Jesus, sammen med hennes barn Mercy James

Til Oslo hadde Madonna med et følge på hele 350 personer. I tillegg til musikere og dansere hadde hun med seg både sin personlige trener, kiropraktor, massør og kokk.

Madonna på båttur med Oluf lue.

Konserten hun avholdt den 30. august ble skjemmet av et forferdelig regnvær. Det falt mer regn enn noen annen dag den sommeren. I media fikk hun litt blandet kritikk etter denne 2. konserten i Oslo.

En nordmann som kom i fokus i forbindelse med Madonnas konserter i Norge, var healeren Tor-Arne Jensen fra Tromsø. Han hadde Madonna på kundelisten sin, og pratet gjerne med henne på telefon før hun skulle gjøre en konsert. Hans metode er å  kurere/hjelpe pasienten ved å "sende lys" og "kle vedkommende i lys og kjærlighet", som han selv uttrykte det da han ble intervjuet av Dagbladet. Jensen driver et Spa- og velværesenter i Trondheim, der han også bor. Han traff Madonna i april 2008 etter en konsert i New York. Her fikk han sjansen til å stille henne spørsmål, og da han leste opp et dikt som det viste seg at Madonna nettopp hadde skrevet selv, ble hun interessert i hva han stod for. Jensen hadde bare positive ting å si om Madonna: "Madonna er varm, til stede, omsorgsfull og kontrollerende. Og hun gir 100 prosent av seg selv, men forlanger også dette av andre."

Nordmannen Tor-Arne Jensen som hjelper Madonna på det mentale plan.

Foto Øyvind Arvola, Harstad tidende

I forkant av konsertene i Oslo hadde Madonna en forferdelig opplevelse i Marseille, da to av hennes scenearbeidere døde etter at taket på en scene kollapset, og falt over de to. De som døde var 53 år gamle Charles Criscenzo fra Frankrike, og 23 år gamle Charles Prow fra England. Madonna tok nyheten om ulykken svært tungt.  Hun ga denne uttalelsen til media like etter: "I am devastated to have just received this tragic news. My prayers go out to those who were injured and their families along with my deepest sympathy to all those affected by this heartbreaking news." 

Konserten i Marseille ble naturlig nok avlyst.

Allerede etter den første delen av turneen hadde Madonna tjent inn 1600 millioner kroner. Noe som var ny rekord for en soloartist. Den forrige rekorden hadde Madonna selv, med "Confessions Tour". Den 2. delen av turneen var like suksessrik, slik at Madonna endte opp med å ha opptrådt for hele 3,5 millioner fans. Og tjent inn 2,3 milliarder kroner - et enormt beløp for å si det litt nøkternt.

13. september 2009 var Madonna tilstede på MTV music awards, der hun minnet Michael Jackson med en tale. 

18. september ble samleplata "Celebration" gitt ut. Som den 3. offisielle samleplata i hennes karriere. I motsetning til de to foregående samleplatene, som dekket hver sin periode av Madonnas karriere, tok denne for seg hele Madonnas karriere - fra 1982-2009. I tillegg til hennes kjente hits fikk de som kjøpte plata 3 helt nye låter presentert - "Celebration", "Revolver" og "It's so cool". Førstnevnte, som ikke må forveksles med Madonnas 80-talls hit, ble skrevet av Madonna sammen med Paul Oakenfold, Ciaran Gribbin og Ian Green. Oakenfield som er en legende innen trance/techno miljøet - som D.J. og produsent - fulgte Madonna på hennes "Sticky & Sweet tour".

Samleplata "Celebration".

Albumet ble nok en storselger for Madonna, med 1. plass i land som Storbritannia, Russland, Italia, Frankrike, Mexico, Tyskland, Irland, Danmark, Tsjekkia, Canada og Belgia. I Norge ble det 3. plass. I Storbritannia ble "Celebration" hennes 11. album til å gå til topps. Noe som plasserte henne ved siden av Elvis Presley, som soloartisten med flest nr.1 album i Storbritannia. Michael Jackson har 10, mens The Beatles - som band -  har 15 nr.1 album der.

Madonna endte opp som den mestselgende artisten i U.S.A. på 2000-tallet. Og den mest spilte i Storbritannia i tiåret.

I januar 2010 opptrådte Madonna på veldedighetskonserten Hope for Haiti.

26. mars ga hun ut sitt 3. livealbum, kalt "Sticky & Sweet tour". Som navnet indikerte var opptakene gjort under verdensturneen Madonna gjennomførte i 2008. Det ble også gitt ut en DVD/blu-ray med filmopptak fra turneen, tatt opp under konserten hun gjorde på River Plate stadium i Argentina. Både DVDen og CDen gjorde det svært bra på listene rundt om i verden. Musikk CDen gikk til topps i land som Hellas, Mexico, og Portugal. I Norge nådde den dessverre ikke opp, mens i U.S.A. ble det 10. plass.

Livealbumet "Sticky & Sweet tour"

Like etter var Madonna ute med nok et album. Men heller ikke denne gang hadde hun ny musikk å presentere. I stedet var det en samleplate med nyinnspillinger av 8 av hennes største hits som var samlet. Plata het "Glee: The Music, The Power of Madonna", og var hentet fra det populære TV showet "Glee" som Madonna gjestet i april 2010. Med 1. plass på albumlisten i U.S.A. og Canada viste hun at folk fortsatt verdsetter hennes musikk høyt.

"Glee: The Music, The Power of Madonna"

I august 2010 fikk Madonna oppmerksomhet for annet enn det musikalske, da hun og datteren Lourdes stolt kunne presentere sin egen kleskolleksjon, kalt "Material Girl". Som navnet indikerte var klærne inspirert av 80-talls moten, på den tiden "Material Girl" lå høyt på listene rundt om i verden. Senere fulgte kleskolleksjonen "Truth or Dare by Madonna".

Madonna som modell for kleskolleksjonen "Material Girl".

I november skapte Madonna igjen blest, da hun åpnet treningssenteret Hard Candy Fitness i Mexico City. Målet var å åpne treningssenter over hele verden. Kjeden var et samarbeid mellom Madonna, hennes manager Taylor Momsen, og Mark Mastrov - mannen bak den den verdensomspennende treningssenterkjeden 24 hour fitness.

Madonna har i alle år vist at hun er en dame med mange talenter, der film er en av dem. I tillegg til å være talentfull skuespiller, har hun med årene også blitt en dyktig filmprodusent og manusforfatter. Og i 2011 var hun ute med filmen "W.E" som omhandlet det mye omtalte kjærlighetsforholdet mellom Kong Edward VIII av Storbritannia, og Wallis Simpson. Madonna hadde ikke noen rolle i filmen selv, men stod bak både manus og filmproduksjon, i tillegg til at hun skrev soundtrack låta "Masterpiece" som hun mottok den prestisjefylte prisen Golden Globe for. Den ble også å finne på hennes neste studioalbum.

Dessverre var ikke kritikerne like positiv til Madonnas film, og den ble heller ikke noen suksess på kino da den ble satt opp der.

Filmen "W.E", som Madonna skrev manus til og produserte.

I desember 2011 ble det kjent at Madonna hadde skrevet under på en kontrakt med selskapet Interscope Records, om utgivelse av 3 studioalbum. Disse platene skulle gis ut i samarbeid med Live Nation.

Det første av disse 3 albumene ble gitt ut i mars 2012. Og at plata som fikk navnet "MDNA" (forkortelse for Madonna) ville bli svært dansbar, fortalte Madonna på sin hjemmeside, i desember 2011: "Its official! I need to move. I need to sweat. I need to make new music! Music I can dance to. I'm on the lookout for the maddest, sickest, most badass people to collaborate with."

Med seg på produksjonssiden fikk hun den franske musikeren og DJen Martin Solveig, og William Orbit. Sistnevnte huskes best for samarbeidet med Madonna på suksessplata "Ray of Light". Andre produsenter som hjalp Madonna på "MDNA" var The Demolition Crew, Benny Benassi, Alle Benassi, Indiigo og Michael Malih - samarbeid som bidro til at Madonna framstod som mer spennende og tidsriktig, enn det hun gjorde på "Hard Candy".

Madonna anno 2012.

5. februar 2012 hadde Madonna gleden av å opptre i pausen på Super Bowl, sammen med artister som  LMFAO, Nicki Minaj, M.I.A. og Cee Lo Green. Det var hele 114 millioner mennesker som fikk med seg dette pauseshowet - som det mest sette i Super Bowls historie, og utrolig nok med flere seere enn selve kampen.

"MDNA" fikk stort sett hyggelig omtale i pressen verden over. I Norge ble det terningkast 4, både i Dagbladet og VG. VG: "'MDNA' viser Madonna (53) fra sine beste sider, som moderne dance-pops gudmor."

"MDNA"

Salgsmessig ble plata en kjempesuksess, med 1. plass i land som U.S.A. Storbritannia, Argentina, Australia, Belgia, Brasil, Canada, Kroatia, Tsjekkia, Nederland, Finland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Mexico, Polen, Russland, Spania, Sveits, og Sverige. I Norge ble det 2. plass.

Med 1. plassen i Storbritannia passerte hun Elvis Presley i antall førsteplasser på albumlisten der borte. 

Det ble gitt ut to singler fra albumet (3 om man tar med "Masterpiece"), med "Gimme all your Luvin" og "Girl Gone Wild".

I mai 2012 dro Madonna ut på "MDNA Tour", med oppstart i Tel Aviv, Israel. Turneen fikk endel oppmerksomhet i media for annet enn det musikalske, da Madonna i kjent stil sjokkerte de frammøtte ved å sikte på dem med revolver, noe som ble dårlig mottatt i U.S.A. etter kinomassakren som nettopp hadde vært der. I Paris ble hun truet med søksmål av partileder, og i muslimske Istanbul i Tyrkia viste hun fram brystvorten.

15. august kunne hennes norske fans glede seg over å se Madonna opptre på Telenor Arena i Bærum. Til tross for bra platesalg i Norge og mye omtale i media var ikke interessen for Madonna konserten like stor som tidligere, noe som førte til at folk som ønsket å selge billetten sin måtte sette den ned til halv pris for å få den solgt. 

Selve konserten ble heller ikke noen stor affære, da Madonna manglet mye av den sjarmen og humoren som hun tidligere hadde gledet publikum med. At hennes siste album "MDNA" ikke holdt gammel standard, bidro også til låtene hun framførte ikke fenget publikum. VG ga konserten terningkast 3, og omtalte den som en resirkulert musikal. Også Dagbladet ga konserten terningkast 3, med mye av den samme kritikken som VG: "Fra de første rødkledde 'munkene' viste seg i åpningssekvensen — foran en gigantisk backdrop dekorert som en gotisk kirke — og hovedpersonen selv ankom i en portabel skriftestol, var det klart at dette ville bli en massiv produksjon, og en oppvisning i sceneteknikk. Dessverre skulle det bli mer staffasje enn innhold."

Mer positivt var det at turneen omsatte for 2,2 millarder kroner, som den mest innbringende turneen som ble gjennomført i 2012. Og som den 10. mest suksessrike noensinne. Madonna tjente utrolige 940 millioner kroner i 2012.

I august 2013 hadde finanstidsskriftet Forbes en artikkel om verdens rikeste kjendiser. Og øverst på listen lå Madonna. I tillegg til inntektene fra album og "MDNA Tour" tjente hun penger på egen kleskolleksjon, egen parfyme, og investeringsselskap.

2013 ble et roligere år for Madonna, der hun brukte mye tid på et veldedightsprosjekt i Malawi i Afrika. I 2014 gjorde hun seg mest bemerket gjennom å opptre på TV ved ulike anledninger. Bl.a. opptrådte hun sammen med rapperne Macklemore & Ryan Lewis og sangeren Mary Lambert på Grammy Awards, der de framførte Madonna hiten "Open Your Heart". Og hun opptrådte sammen med Miley Cyrus på MTV Unplugged, der de bl.a. sang "Don't Tell Me".

I 2014 jobbet hun også med et nytt studioalbum - det 13. i rekken. Med seg hadde hun denne gang kjente navn som Avicii, Diplo og Natalia Kills. Den svenske DJen og musikeren Avicii var et av de store navnene i 2013/2014 med hitsingler som "Wake Me Up" og "Hey Brother". I desember 2014 ble flere av låtene fram det kommende albumet lekket ut på internett. Noe som med årene har blitt en 'vanlig' måte å promotere utgivelser med kjente artister. Samme måned ble den houseinspirerte "Living For Love" gitt ut som den første singel fra "Rebel Heart" - som den nye plata het. Låta var bygd opp rundt et pianoriff, med tunge dancebeats oppå, som skapt for dansegulvet. Salgsmessig gjorde singelen det svakt på listene rundt om. 

Albumet "Rebel Heart" ble lagt ut for salg 6. mars 2015.

 

 

 

                        
Madonna

1983

Like a Virgin

1984

True Blue

1986

Who's that Girl (Soundtrack)

1987

Like a Prayer

1989

I'M Breathless (Soundtrack)

1990

Erotica

1992

Bedtime Stories

1994

Evita (Soundtrack)
Ray of Light

1998

 

Music

2000

 

American Life

2003

 

Confessions on a Dancefloor

2005

Hard Candy

2008

MDNA

2012

Rebel Heart

2015

         

1. La Isla Bonita

2. Another Suitcase In another Hall

3. Live To Tell

4. Frozen

5. Music

6. I'll Remember

7. You'll see

8. Oh! Father

9. Beautiful Stranger

10. The Power of Good-bye

 

1. Evita

2. True Blue

3. Like A Prayer

4. Ray Of Light

5. Like A Virgin

6. Bedtime Stories

7. Madonna

8. Music

9. American Life

10. Erotica